کد خبر: ۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


سحر یوسفی

قسمت اول

چای نقش مؤثری در آرام کردن اعصاب و احساسات ما دارد. به خصوص در فصل سرد زمستان چای بیشتر می‌چسبد. در این مجال شما را با انواع چای‌های سنتی آشنا می‌کنیم.

چای کوهی، ضد افسردگی

چای کوهی که به آن توکلیجه نیز می‌گویند، از تیره گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه که به صورت سنبله‌ای از گل‌های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است، در میان کاسبرگ‌هایی با رنگ سبز روشن نقره‌ای و پشمالو قرار دارد. از این رو در زبان آذری به آن توکلیجه یا پشمالو گفته می‌شود

خواص و نوع مصرف

چای کوهی یک تونیک (تقویت کننده ) قوی برای اعصاب است. این گیاه مفرح، نشاط انگیز و شادی‌آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه و دردهای عصبی است. مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می‌سازد وبه علت انرژی‌زایی و نشاط‌انگیزی می‌تواند برای رفع خستگی و بی‌حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این‌ها چای کوهی اشتهاآور و مدر ملایم است. هم چنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به‌ ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.

این گیاه در درمان بیماری‌های معده و روده با منشاء روانی و بیماری‌های اسهال توأم با تحریکات عصبی، نقش مؤثر و آرامش بخشی دارد

میزان مصرف و طرز تهیه

یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده، با شکر سرخ میل کنید.این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که در شب‌های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش با ایجاد آرامش و رفع خستگی، انرژی از دست رفته را به شما باز می‌گرداند.

چای نعناع، آرام کننده سیستم عصبی

نعناع گیاهی است علفی با گل هایی به رنگ آبی که انواع وحشی آن به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود. مصرف این گیاه قدمت چندین هزار ساله دارد و قدیمی‌ترین نسخه درمانی این گیاه در دیوار معبد ادفو است که پر از نسخه‌ها و دستوراتی به خط هیروگلیف مصر باستان است.

خواص نعناع

پیشینیان بالاترین خاصیت را در گروه داروهای گیاهی به عنوان ضد تشنجات عصبی و محرک برای نعناع قائل شده‌اند. طب گیاهی امروزی نیز خواصی را که در گذشته به نعناع نسبت داده‌اند تائید کرده و نیز تاکید می‌کند که آن را به صورت تونیک و مقوی معده، ضد تشنج، بادشکن و ضد اسهال به کار برند. نعناع سموم را از بدن می‌راند، صافی را به خون باز می‌گرداند و این‌ها همه از خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده این گیاه است.

نعناع محرکی است قوی که اثر آرام کننده‌ای بر سیستم عصبی دارد. علاوه بر این‌ها دم کرده نعناع برای کسانی که از عصبانیت، به هم خوردگی سیستم سمپاتیک، صرع، سکسکه، استفراغ‌های عصبی، خستگی و به هم ریختگی عمومی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

میزان مصرف

چای نعناع را می‌توان روزی 2 الی 3 بار مصرف کرد. برای تهیه این چای می‌توان در هر بار یک مشت نعناع تازه و یا یک قاشق مرباخوری پر از پودر برگ‌های خشک شده نعناع را در یک لیوان آب جوش ریخته، مانند چای به مدت 10 دقیقه دم کرده، صاف نموده و میل کرد. هم چنین برای تعدیل طعم تلخ آن می‌توان چند قطره آب لیمو تازه در آن چکانده و با کمی عسل مخلوط کرده نوش جان کرد.

چای پونه کوهی و سردردهای سینوزیتی

پونه یکی از گیاهان معطر خانواده مانت است که همانند نعناع علاوه بر مصرف خوراکی، کاربرد داوریی نیز دارد. این گیاه یک آنتی بیوتیک قوی است و در درمان ناراحتی‌های دستگاه تنفسی نقش مؤثری دارد.پونه خاصیت ضد سم، ضد درد، ضد تهوع، ضد اسهال و در آرام ساختن دردهای معده و روده ناشی از مسمومیت، مورد استفاده قرار می‌گیردصرف چای پونه کوهی در سردردهای ناشی از سرماخوردگی به ویژه سینوزیت اثر آرام کننده دارد.

طریقه مصرف و طرز تهیه

برای رفع سردرد و دیگر ناراحتی‌ها، می‌توان روزانه 4 ـ 3 فنجان از چای پونه را مصرف کرد. برای هر فنجان مقدار 1 قاشق مرباخوری از پودر برگ‌های این گیاه را در آب جوش ریخته، به مدت 15 دقیقه دم کرده، سپس با کمی نبات یا شکر قرمز میل کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: