کد خبر: ۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
پپ
صفحه نخست » کاوش


«شهردار تهران در زمان زلزله تهران و پس از آن کجا بود؟» این سؤالی است که به صورت پرتکرار در میان افکار عمومی و در رسانه‌ها در حال تکرار است. عدم رؤیت محمدعلی نجفی در جلسات مدیریت بحران در ساعات و روز پس از زمین‌لرزه 2/5 ریشتری تهران و نیز عدم انتشار اخبار فعالیت وی در رسانه‌های وابسته به شهرداری و نیز کانال تلگرامی شخص شهردار، به شایعات درباره عدم حضور او دامن زده است. به نظر می‌رسید شهردار تهران در اوج اضطراب عمومی پس از زلزله و نیز در اوج آلودگی هوای پایتخت ناپدید شده است و در حالی که انتظار می‌رفت او به عنوان شهردار تهران در مرکز اخبار مرتبط با مدیریت بحران پیش آمده باشد، تنها صدای او یک بار شامگاه پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه 5 سیما شنیده شد و شخص او نخستین‌بار عصر شنبه پس از پایان سومین جلسه اضطراری اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران، با حضور در جمع خبرنگاران، رؤیت شد. افکار عمومی هنوز برای علت این عدم حضور شهردار تهران پاسخ شفافی نیافته است.
همچنین نجفی در نخستین حضور رسانه‌ای خود پس از زلزله در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برخی رسانه‌ها مطرح شده است شما هنگام حادثه در سفر کیش بوده‌اید، گفت: 6 ماه است بنده کیش نرفته‌ام و در روز پس از زلزله جلسات مختلفی داشتم.


جلسه ستاد مدیریت بحران بدون نجفی
به گزارش مشرق، نجفی در گفتگو با شبکه پنجم سیما در روز ۳۰ آذرماه به جلسات و بازدیدهای خود اشاره و اظهار کرد: امروز عمدتا در دفتر خودم جلسه داشتم و در کنار آن در محل اصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز حضور یافتم. علاوه بر این از یکی، دو سالن ورزشی شهر تهران نیز بازدید داشتم، چرا که شهرداری تهران از شب گذشته در همه سالن‌‌های ورزشی را باز کرده و افرادی را برای کمک به مردم فرستاده بود.


صفحه اینستاگرام شهردار تهران
علاوه بر این، کانال تلگرامی نجفی که عمدا به‌روز بوده و رفت و آمدهای آقای شهردار در آن منعکس می‌شود نیز تا به این لحظه هیچ تصویر و خبر دیگری که حکایت از حضور وی در پایتخت در زمان زلزله داشته باشد، منتشر نکرده است. همه این موارد این سؤال را مطرح می‌کند: آقای شهردار به‌ واقع کجا بوده است؟ این در شرایطی است که شهردار تهران باید به طور میدانی و ستادی در بطن حوادث حضور یابد و نسبت به رفع امور و مشکلات نظارت مستقیم داشته باشد. در آخرین پست اینستاگرامی نجفی وی در آن ادعا کرده به سرکشی از سوله‌های مدیریت بحران پرداخته است. در همین زمینه، برخی از کاربران شبکه‌های مجازی نیز به دنبال شهردار تهران در بحبوحه زلزله و آلودگی هوای تهران رفتند و نوشتند:‌ نگران شهردار تهران شدیم که در این اوضاع بعد از زلزله کجاست؟

1.اگر آقای نجفی به طور میدانی در زمان زلزله در خیابان‌ها بوده چرا هیچ تصویر و عکسی از وی منتشر نشده است و حتی در مصاحبه با شبکه ۵ هم به صورت تلفنی این امر صورت گرفته است؟
2. چرا حتی کانال تلگرامی وی که همه کنش‌ها و واکنش‌های پیرامون شهردار تهران را منتشر می‌کرد در زمانی که زلزله اتفاق افتاده است، فعالیت‌های احتمالی شهردار تهران را پوشش نداده است؟

3. چرا شهردار تهران در جلسه ستاد مدیریت بحران شرکت نکرده‌ و عکسی از وی در این جلسه نیست؟
4. چرا تصویری از شهردار تهران که مدعی است به طور میدانی برای سرکشی به سوله‌های مدیریت بحران رفته است، در صفحه اینستاگرامش وجود ندارد؟
این شائبه‌ها در حالی مطرح شده که شهردار سابق تهران، محمدباقر قالیباف نشان داده بود همیشه سر بزنگاه‌ها در میدان حضور دارد. نمونه‌ای از فعالیت‌های میدانی قالیباف را می‌توان در زمان وقوع حادثه پلاسکو دید که از ابتدای حادثه تا پایان آواربرداری مدیریت را بر عهده داشت

.
انتقاد عضو سابق شورای شهر تهران
پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران با انتقاد از حضور نداشتن شهردار تهران در بحث مدیریت بحران در زلزله تهران، گفت: «آقای نجفی به عنوان شهردار تهران اعلام کنند پس از وقوع زلزله کجا بودند و چه کاری برای مدیریت بحران شهر کردند؟»
پرویز سروری با اشاره به زلزله اخیر شهر تهران و ضعف مدیریت شهری در این زمینه، اظهار داشت: به‌رغم اینکه زلزله اخیر آسیبی به شهر تهران نرساند ولی یک هشدار جدی برای مدیران و مردم بود. وی با انتقاد از حضور نداشتن شهردار تهران در بحث مدیریت بحران در زلزله تهران، افزود: آقای نجفی به عنوان شهردار تهران اعلام کنند پس از وقوع زلزله کجا بودند و چه کاری برای مدیریت بحران شهر کردند؟ به طوری که برخی عنوان می‌کردند شاید شهردار تهران از زلزله خبردار نشده است و این در حالی است که در حادثه پلاسکو آقای قالیباف از ابتدا تا آخر در میدان حضور و مدیریت صحنه را به عهده داشت. سروری با گلایه شدید از عملکرد اصلاح‌طلبان در موضوعات شهری در چند ماه گذشته، بیان کرد: در این مدت خبر خاصی از مدیریت شهری ندیده‌ایم و زمان آن رسیده شهرداری تهران اقداماتی را در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام دهد. عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری در این دوره به جای فرافکنی و تخریب مدیریت شهری دوره گذشته، تلاش کند کارهای گذشته را تکمیل کند، چرا که زمان خیلی زود می‌گذرد. گفتنی است در لحظات آخر تنظیم این گزارش مرکز ارتباطات شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد شهردار تهران از نخستین ساعات بعد از زلزله در کنار بازدیدهای سرزده میدانی در دفتر کار خود به صورت دایم با بخش‌های مختلف در ارتباط بوده است.

گروه اجتماعی وطن امروز

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: