کد خبر: ۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
پپ
صفحه نخست » پزشکی


گاهی بروز برخی بیماری‌ها قبل از اینکه نشانه‌ای از خود بروز دهند، در چشم‌ها مشخص می‌شوند. چشم‌ها پنجره ای به درون بدن محسوب می‌شوند. برخی از این نشانه‌ها که در چشم نمایان می‌شوند در مطلب زیر بیان می‌شوند.

می‌دانید که چشمان شما مسئول دیدن و افزودن به دیدگاه‌های شما هستند، اما آیا می‌دانستید چشم‌ها در مورد سلامت شما نیز حرف‌های زیادی می‌زنند.چشم‌پزشک می‌تواند مشکلات جسمی زیادی را از طریق معاینه چشم‌هایتان مشخص کند که از دید پزشک عمومی‌تان خارج باشد. بنابراین معاینه هر ساله چشم‌ها از آنچه تصور می‌کنید مهم‌تر است.

در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که ممکن است متوجه آن‌ها شده باشید.


لکه زرد



لکه‌های زرد به چه معناست: طبق گزارش حدود 30 میلیون نفر در سال 2015 به دیابت مبتلا بودند (تقریبا 9 درصد جمعیت). کارشناسان تخمین زدند از این تعداد 7 میلیون نفر تشخیص داده نشده‌اند. آن‌ها حتی نمی‌دانند به این بیماری مبتلا هستند.

در این مورد احتمالا چشم‌پزشک کسی است که متوجه این مشکل (دیابت) خواهد شد. گرچه برخی علائم خفیف ممکن است مورد توجه قرار نگیرند یا نادیده گرفته شوند، چشم‌پزشک اغلب می‌تواند واقعیت را برملا سازد. شما ممکن است مبتلا به دیابت رتینوپاتی باشید، شرایطی که دیابت بر روی گردش خون در چشم تأثیر می‌گذارد. چشم‌پزشک شما ممکن است خونریزی‌های کوچک و لکه های زرد رنگی را مشاهده کند که روی چشم به صورت نقطه نقطه بروز کرده‌اند و نیازمند انجام آزمایشات بیشتر برای تأیید یک تشخیص نهایی هستند.


چشم ابری, چشم کدر یا ابری شدن سطح چشم



اگر متوجه کدر شدن چشم‌های خود یا تاری و مبهم شدن دیدتان شده‌اید، احتمالا مبتلا به آب مروارید هستید. اکثر افراد با افزایش سن دچار آب مروارید می‌شوند، اما ممکن است در سنین پایین نیز به این مشکل مبتلا شوید. اگر جوان‌تر هستید، آب مروارید ممکن است به معنای وجود یک مشکل جسمی عمیق‌تر باشد؛ بنابراین لازم است به احتمالات دیگر نیز دقت کنید. به عنوان مثال دیابت و تومور هر دو باعث آب مروارید می‌شوند.

نگاه خواب‌آلود


اگر به خاطر پلک‌های افتاده تان همیشه خواب‌آلود به نظر می‌رسید، امکان ابتلا به چندین شرایط زمینه‌ای وجود دارد. در کودکان کم سن و سال نگاه خواب‌آلود یا افتادگی پلک‌ها ممکن است به دلیل عدم رشد عضله چشم بروز کند.

همچنین عضله ضعیف ممکن است منجر به بروز مشکلی به نام تنبلی چشم شود. در تنبلی چشم مغز در حقیقت در بینایی به نفع یک چشم عمل می‌کند. تنبلی چشم در نهایت ممکن است بر روی بینایی شما تأثیر بگذارد، چرا که چشم شما برای مدت طولانی فعالیتی ندارد. اگر زودتر برای درمان اقدام کنید، چشم‌پزشک می‌تواند آن را اصلاح کند.

در حالت جدی تر چشم‌های خواب آلودممکن است نشانه سکته مغزی یا سرطان باشد که هر دو مورد می‌توانند عضلات چشم‌ها را ضعیف کنند. اگر چشم‌های شما در هر دو طرف دچار افتادگی هستند، ممکن است مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی به نام میاسنتی گراو* باشید. این بیماری جدی است و نیاز به درمان فوری دارد.

پیچ و تاب در عروق خونی چشم



این نشانه‌ها نیز مشکل دیگری هستند که احتمالا چشم‌پزشک کسی است که متوجه آن خواهد شد. وی چیز غیر طبیعی در چشم‌های شما مشاهده نمی‌کند، اما ممکن است پیچ و تاب یا شکاف هایی را در عروق خونی چشم‌هایتان ببیند. این علامت کوچک نشان دهنده وجود یک مشکل بزرگ در سیستم گردش خون چشم‌هاست، به این معنا که عروق خونی شما خیلی تنگ هستند. احتمالا فشار خون بالا عاملی است که رگ‌های کوچک را به شکل خطرناکی در هم پیچیده می‌کند. به نوبه خود این علائم به شما در مورد حمله سکته مغزی یا قلب در آینده نزدیک هشدار می‌دهند.


چشم‌های بیرون زده



اگر دیگران وقتی شما را می‌بینند، در مورد چشم‌های بیرون زده شما حرف می‌زنند، باید آن‌ها را چک کنید. به علاوه ممکن است در عکس‌های خود متوجه چشم‌هایتان در عکس‌ها شده باشید و یا در مورد آن‌ها طنزپردازی کرده باشید.

گرچه ممکن است به بیرون زدگی چشم‌های خود فکر نکنید، اما بیرون زدگی چشم‌ها نشانه رایج برای بیماری گریوز است. این بیماری شکلی از پرکاری تیروئید است که در آن بدن هورمون تیروئید خیلی زیادی تولید می‌کند.

اگر مبتلا به بیماری گریوز هستید، ممکن است متوجه ضربان قلب نامنظم، کاهش وزن ناخواسته، خستگی شدید و تغییرات هورمونی و جنسی نیز شوید.

لکه‌های شناور یا تاری دید

آیا می‌دانستید که چشم‌پزشک گاهی می‌تواند بیماری ایدز را درافراد مبتلا تشخیص دهد؟ در طول انجام معاینه چشم، چشم‌پزشک ممکن است التهاباتی را روی شبکیه چشم یا حتی خونریزی یا از دست دادن بینایی را مشاهده کند. این علائم نشان‌دهنده وجود بیماری ایدز هستند. بیرون از مطب پزشک و زمانی که به اطراف نگاه می‌کنید، ممکن است نقاط غیر طبیعی و کور و یا نقاط شناوری را مشاهده کنید یا متوجه تاری دید شوید.

پلک‌های دارای برآمدگی و ناهموار

گرچه وجود این برآمدگی‌ها و ناهمواری‌ها روی پلک ها معمولا زیبا به نظر نمی‌رسند، اما می‌توانید با این مشکل رایج چشم‌ها با آرامش کنار بیایید. اگر برآمدگی‌ها با خارش و درد همراه هستند، ممکن است این برآمدگی‌ها نشان دهنده گل مژه باشند، به ویژه اگر روی پلک پایینی قرار دارند. در اکثر موارد عفونت باکتریایی منجر به بروز گل مژه می‌شود، بنابراین ممطمئن شوید که از لوازم آرایشی قدیمی استفاده نکنید یا لوازم آرایشی دیگران را قرض نگیرید و چشم‌هایتان را در مواردی که ضروری نیست، لمس نکنید. اگر دردی احساس نمی‌کنید، این برآمدگی فقط یک غده چربی مسدود شده است. افرادی که دارای پوست چرب هستند، ممکن است به این عارضه دچار شوند که این غده چربی مسدود شده طی چند روز به خودی خود برطرف می‌شود. تنها در صورتی لازم است با پزشک مشورت کنید، که غده چربی پس از چند هفته برطرف نشده است.

در حقیقت چشم‌های شما پنجره‌ای به سلامت شما هستند و به شما و پزشکتان کمک می‌کنند تا بسیاری از مشکلات جسمی و بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید. موارد بیان شده در مورد آنچه چشم‌هایتان در مورد شما فاش می‌کنند و مواردی که خودتان می‌توانید شناسایی کنید، ایده خوبی به شما می‌دهند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که چشم‌هایتان را به آنچه چشم‌ها سعی می‌کنند بگویند، باز نگه دارید.


پی نوشت

* ، به اختلال عملکرد عضلات، به ویژه عضلات سر و صورت، به صورت خستگی و ضعف پیش رونده طی استفاده از این عضلات اطلاق می‌شود. این اختلال معمولا عضلات اطراف چشم، دهان و گلو و انتهای اندام‌ها را درگیر می‌سازد. این بیماری نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان از هر دو جنس را مبتلا می‌سازد ولی در خانم‌ها شایع‌تر است و طی آن فرد آرام آرام به سمت کاهش و محدودیت عملکرد فیزیکی می‌رود


8 دلیل برای از دست دادن حس بویایی یا کربویی
گاهی نمی‌شود بو کشید!




حس بویایی از طریق گیرنده‌های بینی در مغز کنترل می‌شود، ممکن است اکثر بیماری‌ها باعث آسیب این حس شوند که در برخی موارد موقتی بوده، اما در برخی موارد فرد به طور دائمی حس بویایی خود را از دست می‌دهد. این مشکل بی‌سر و صداتر از مشکلاتی مانند از دست دادن حس شنوایی یا بینایی بروز می‌کند.

از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی‌ ناشی از گرفتگی بینی

اگر به دلیل سرماخوردگی یا هر دلیل دیگری دچار گرفتگی شدید بینی شده باشید، این مسأله می‌تواند عاملی برای از دست دادن حس بویایی شود. علت اصلی گرفتگی بینی مسدود شدن سینوس‌ها، التهاب و تجمع سموم داخل سینوس‌ها است.

اگر دچار سرماخوردگی نشده‌اید یا آلرژی ندارید که جزو عوامل شایع گرفتگی بینی هستند، باید علت آن را در مشکلات گوارشی یا استرس دنبال کنید. علل مشکلات گوارشی متعدد هستند از جمله استرس، خستگی زیاد، عادت‌های بد غذایی، اختلال فلور روده و مصرف زیاد غذاهای آماده. فلور روده یا جانوان روده موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند.

بهترین روش مقابله با مشکل، تسکین التهاب سینوس‌ها و بهبود گوارش است. حتما با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت کرده و در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید تا سینوس‌هایتان کنترل شود.

از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه مصرف دخانیات

آلودگی به طور کلی می‌تواند باعث آنوسمی شود. دخانیات نیز شکلی از آلودگی‌های رایج است که اکثر مردم در معرض آن هستند. مصرف دخانیات قدرت بدن برای تشخیص بوها را مختل کرده و حس چشایی را ضعیف می‌کند.

3ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه محصولات شیمیایی

قرار داشتن در معرض محصولات سمی مانند آفت کش‌ها یا حلال‌ها می‌تواند حس بویایی را دچار آسیب کند. این مسأله در اثر آسیب‌های مداوم مخاط بینی و حس بویایی بروز می‌کند. حتما قبل از استفاده، ترکیبات محصولات شیمیایی را مطالعه کنید و در حین استفاده ماسک بزنید. بهترین کار این است که برای انجام کارهای منزل از محصولات طبیعی استفاده کنید.

4ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه مصرف برخی داروها

به عقیده متخصصان داروها نیز جزو عوامل ایجاد آنوسمی هستند، اما این تأثیر چندان بالا نیست. زمانی که داروی جدیدی مصرف می‌کنید، ممکن است حس بویایی تان کاهش پیدا کند. آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدفشار خون و آنتی هیستامین‌ها جزو داروهایی هستند که ممکن است باعث کاهش حس بویایی شوند. بهتر است عوارض احتمالی داروها را مطالعه کنید. اگر متوجه تأثیر دارو در حس بویایی‌تان شدید، از پزشک‌تان بخواهید تا دارو را عوض کند. خوشبختانه در اکثر مواقع با قطع مصرف دارو، عوارض آن نیز برطرف می‌شود.

5ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه تومور مغزی

بینی ارتباط نزدیکی با مغز دارد و در نتیجه از دست دادن حس بویایی می‌تواند در اثر مشکلات مغزی بروز کند. تومورها، ضربه سنگین به سر یا جراحی مغز می‌تواند در آسیب مغزی نقش داشته و به عصب بویایی نیز آسیب برساند. این تأثیر ممکن است موقتی یا دائمی باشد.



6ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه بیماری آلزایمر

به عقیده متخصصان گوش و حلق و بینی، از دست دادن تدریجی حس بویایی می‌تواند علامت زودهنگام بیماری آلزایمر باشد. این علامت ممکن است سال‌ها قبل از ابتلا و تشخیص این بیماری بروز کند. انجمن آلزایمر آمریکا تحقیقاتی انجام داده و اعلام کرده است که آنوسمی یکی از نشان‌دهنده‌های زوال عقل است.

7ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه بیماری پارکینسون

در این بیماری نیز تغییرات حس بویایی می‏تواند نشان دهنده زودهنگامی محسوب شود. اکثر افراد مبتلا به پارکینسون از آنوسمی رنج می‌برند.




8ـ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه پیری

با گذشت زمان و فرا رسیدن پیری، حس بویایی همانند حس بینایی و شنوایی تحلیل می‌رود. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که 75 درصد سالمندان هشتاد ساله از افت محسوس حس بویایی رنج می‌برند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که 5/62 درصد افراد 80 تا 97 ساله با اختلالات بویای مواجه هستند.


در انتخاب گوشت قرمز دقت کنیم

گوشت کم‌ چرب یا گوشت پر چرب؟

وقتی که دنبال منبع عالی و فوق‌العاده‌ای برای دریافت پروتئین مرغوب و ویتامین 12 Bمی‌گردید، قطعا گوشت‌های قرمز در اولویت انتخاب‌های شما قرار می‌گیرند.بعضی از تکه‌های گوشت قرمز حاوی میزان زیادی از چربی‌های اشباع و کلسترول هستند، اما باز هم فواید تغذیه‌ای زیادی دارند. البته تردیدی نیست که زیاده‌روی در مصرف این چربی‌های ناسالم،‌ کلسترول خون را بالا می‌برد و درنهایت به ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی منجر می‌شود. به همین دلیل است که محققان همواره تأکید می‌کنند که از گوشت‌های قرمز بدون چربی استفاده کنید که کمترین میزان چربی را به بدن می‌رسانند.

علائم کمبود ویتامین 12 Bاز این قرار است:

1ـ احساس خستگی

ویتامین 12 Bغذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می‌کند. همچنین اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل می‌کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل بر می‌خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختگی و خستگی بدون دلیل می‌کند.

2ـ احساس سوزن سوزن شدن

وجود ویتامین 12 Bبرای عملکرد اعصاب بدن بسیار ضروری است. کمبود ویتامین 12 Bدر بدن منجر به بیماری نوروپاتی محیطی می‌گردد. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می‌گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی‌حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

3ـ فشار خون پایین

در صورت عدم وجود ویتامین 12 Bکافی، بدن شما نمی‌تواند سلول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این بعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید، که نتیجه آن احساس سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تاری دید، افسردگی، خستگی و پوست رنگ پریده است.

4ـ کم کاری تیروئید
تیروئید مسئول تنظیم رشد و هورمون‌های بدن است. تیروئید برای حفظ عملکرد صحیح خود در بدن نیاز به چندین ماده دارد که یکی از آن‌ها ویتامین 12 B است.
در صورت عدم وجود 12B کافی در بدن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند، و در نتیجه کم کاری تیروئید به وجود می‌آید.
آثار هیپوتیروئیدی عبارتند از: افزایش وزن، ضربان قلب پایین، ریزش مو، اختلال در حافظه و آسیب‌های پوستی.

ناباروری و سقط جنین

در سال ۲۰۰۱، یک مطالعه در مجله پزشکی باروری منتشر شد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین 12 Bبا ناباروری و همچنین سقط‌های جنین مکرر در ارتباط است.
محققان می‌گویند که کمبود ویتامین 12 Bباعث تغییراتی در تخمک‌گذاری زنان می‌شود. همچنین بالا رفتن سطح هموسیستئین، یک علت عمده از دست دادن جنین است.

اما توجه به جبران این ویتامین نباید سبب شود در استفاده از گوشت قرمز به خصوص نوع پرچرب آن زیاده روی کنیم.

گوشت قرمز بدون چربی

هر بُرش از گوشت قرمز حاوی ۱۰ گرم چربی یا کمتر از آن است و میزان چربی‌های اشباع در هر وعده مصرفی از گوشت قرمز نیز بیشتر از 5/4 گرم نیست. محققان هر وعده مصرفی از گوشت قرمز را برابر با ۱۰۰ گرم می‌دانند.

اگر گوشت قرمز انتخابی شما کاملا بدون چربی و مرغوب باشد، میزان چربی کل و چربی اشباع آن باز هم به نصف میزان ذکرشده می‌رسد. با این‌ حال، هر وعده مصرفی از گوشت قرمز کاملا بدون چربی نیز هنوز حدود ۹۵ گرم کلسترول دارد. به یاد داشته باشید که اصطلاح «با چربی پایین» یعنی میزان چربی کل در هر وعده مصرفی از این گوشت‌ها باید حدود ۳ گرم یا کمتر باشد، ولی همه گوشت‌های قرمز در این رده قرار نمی‌گیرند.

خرید گوشت قرمز بدون چربی



اگر می‌خواهید که گوشت گوساله بخرید، قسمت راسته این گوشت و گوشت چرخ‌کرده آن واقعا چربی خیلی کمی دارد و میزان چربی آن به بیشتر از ۱۵ درصد نمی‌رسد. همچنین می‌توانید از مسئولان فروشگاه درخواست کنید که چربی‌ها را کاملا از گوشت انتخابی شما جدا کنند. گوشت گوسفند هم اساسا حاوی چربی بیشتری نسبت به گوشت گوساله است،‌ اما جداسازی چربی‌های آن توسط مسئولان فروشگاه یا خودتان، میزان چربی کل آن را به حداقل می‌رساند.

گوشت قرمز پُرچرب

جگر گوساله حاوی چربی کل وکمی چربی اشباع است،‌ اما یک وعده ۸۵ گرمی از همین جگر این توانایی را دارد که از مرز کلسترول روزانه مجاز عبور کند. بعضی از گوشت‌های پُرچرب نیز در هر وعده مصرفی حاوی کلسترولی کمتر از ۹۵ میلی‌گرم هستند، اما میزان چربی کل و چربی اشباع آن‌ها از محدوده مجاز فراتر می‌رود. به ‌عنوان مثال، هر وعده مصرفی از گوشت سرسینه گوساله حدودا ۲۴ گرم چربی کل، 9/5 گرم چربی اشباع و ۷۸ میلی‌گرم کلسترول دارد. بعضی از تکه‌های گوشت قرمز پُرچرب نیز می‌توانند به ‌عنوان کم‌چرب مصرف شوند، به شرطی که میزان استفاده از آن‌ها به بیشتر از ۸۵ گرم در هر وعده مصرفی نرسد. به ‌عنوان مثال، ۸۵ گرم استیک برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، ‌اما یک استیک کامل حدودا ۶ برابر چربی بیشتری دارد.

مصرف توصیه ‌شده روزانه گوشت قرمز

مراجع مختلف، توصیه‌های مصرفی متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌دهند، اما هنوز دستورالعمل یکسان و ثابتی برای آن طراحی نشده است. برای مثال، در رژیم غذایی DASH با ۲ هزار کالری روزانه، میزان استفاده از گوشت قرمز نباید به بیشتر از ۴۰ گرم برسد. انجمن قلب آمریکا نیز این میزان را حدود ۱۷۰ گرم در روز تعریف کرده است. با این‌حال، بیماران و گروه‌های خاص حتما باید در این زمینه براساس نظر پزشک عمل کنند.




نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: