کد خبر: ۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
پپ
درمان بیماری سرخک از منظر طب سنتی
صفحه نخست » عطارباشی



سحر یوسفی

قسمت دوم

در شماره قبل به‌طور خلاصه در رابطه با بیماری سرخک موارد زیر را یادآور شدیم؛ بیماری سرخک شدیدا مسری است و سرایت آن اغلب به‌طور مستقیم یعنی از راه تماس صورت می‌گیرد.این بیماری همراه با تب و لکه‌های قرمز ناشی از رانش گرمی در بدن است. نوشیدن مایعات کافی برای بیمار توصیه می‌شود.قراردادن بدن بیمار در معرض دود ناشی از سوزاندن خاکشیر به بهبود و درمان علایم بیماری کمک می‌کند. پرهیز از مصرف گرمی‌جات توصیه می‌شود.

شروع

سرخك يك بيماری جهانی است و از دير باز در ايران شناخته شده است. این بیماری سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیمار پس از سه روز قطع می‌شود. در قدیم مردم بیماری سرخک را مهلک و کشنده می‌دانستند و به نوعی آن را یکی از عفونی‌ترین بیماری‌های شناخته ‌شده در انسان معرفی می‌کردند. آن‌ها بر این باور بودند که چنانچه فرد مبتلا به ویروس سرخک در اتاقی سرفه کند یا نفس بکشد و ویروس‌های این بیماری در محیط پخش شود، سایر افراد نیز در عرض چند ساعت به بیماری سرخک مبتلا می‌شوند.

نکات مهم از جنس سرخک

· البته با توجه به مسری‌ بودن بیماری سرخک جداسازی بیمار برای جلوگیری از شیوع بیماری ضروری است.

· فرد مبتلا به بیماری سرخک نیاز به استراحت زیادی دارد تا بهبود یابد.

· سرخک یک عفونت جدی ویروسی است که انرژی و منابع بدن را برای مبارزه با آن کم می‌کند. علاوه بر این، علائم سرخک ممکن است باعث افزایش احساس خستگی شود. اطمینان حاصل کنید که خواب به اندازه کافی داشته باشید و تمام فعالیت‌های بدنی در حالتی که بیمار هستید را کاهش دهید.

· دستگاه بخور به‌وسیله تبخیر آب میزان بخار و رطوبت محیط را افزایش می‌دهد. مرطوب نگه‌داشتن هوای اتاق برای شما که بیماری سرخک دارید بسیار مفید است و در گلودرد و سرفه به شما کمک می‌کند.

· سرخک را معمولا بیماری کودکان می‌دانند، اما بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند.

· سرخک بیماری گرمی است پس خوردن غذاهای گرم می‌تواند علائم را تشدید کند. خوردن مسهل‌ها و روان‌کننده شکم به هیچ وجه به بیمار توصیه نمی‌شود.

· به‌طور کلی در بیماران عفونی ویروسی (آنفلوآنزا، سرخک، اوریون و...) و باکتریایی (آنژین چرکی، عفونت ریه وکلیه‌ها و...) که دارای علائمی چون تب و لرز و آبریزش از چشم و بینی و درد بدن و بی‌اشتهایی و سرفه نیز هستند، باید کوشید از غذاهای سرخ شده چرب و ترشی‌جات و تنقلات فرعی پرهیز شود و غذاهای سبک و زود‌هضم مانند سوپ و مایعات بیشتر و انواع خورشهای کم ادویه وکم‌ چرب استفاده شود تا هضم آن آسان وجذب آن نیز به راحتی انجام پذیرد.

· هر روز یک قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان را در دو لیوان آب سرد چند دقیقه بخیسانید، و بعد 15 دقیقه دم کنید. سپس صاف کرده و آن را با عسل شیرین کنید و به بیمار بدهید تا میل کند.

· یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی بیماری سرخک، نوشیدن شربت خاکشیر است. برای این منظور، روزانه چهار لیوان شربت خاکشیر بنوشید.

· مراحل ابتدایی بروز سرخک در کودکان و بزرگسالان نشانه‌ افزایش انرژی بدن است که باید از طریق مواد غذایی و تغییر سبک زندگی انرژی را کاهش داد تا موجب تحرک کمتر گلبول‌های قرمز و حفظ تعادل بدن شود.

· سرخک را معمولا بیماری کودکان می‌دانند، اما بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند.

· طی بیماری خوراکی‌هایی خنک مانند: انار، شربت رب انار، گشنیز، آب هندوانه، زرشک، خیار، شربت لیموترش، عرق کاسنی، کاهو، عرق بیدمشک، سوپ جو، جوشانده عناب و گشنیز مصرف کنید.

· پس از حمام كردن كودك با روغن بنفشه بدن کودک را روغن مالی کنید. این كار پوست كودك را نرم كرده، از خشكی و خارش آن جلوگیری می‌كند.

· اگر تب بیمار بالاست با استفاده از پاشویه و اسفنج مرطوب، تب را پایین بیاورید.

· اگر چشم‌های بیمار دردناك و ملتهب هستند آن‌ها را با آب سرد بشوئید.

· برای اطمینان از تشخیص، یا در صورت بروز عوارض با پزشك تماس بگیرید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: