کد خبر: ۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
پپ
صفحه نخست » پزشکی


شستن دست‌ها باید 20 ثانیه طول بکشد



به گفته متخصصان، بسته به نوع باکتری‌های قرار گرفته روی در و دستگیره توالت، شیر آب، جا دستمالی و سایر سطوح همگانی‌ای که با آن تماس پیدا می‌کنید، میکروب‌هاي خطرناكي مثل ای. کولی و استافیلوکوکوس می‌توانند به راحتی منتقل شوند. این باکتری‌ها به یکباره تنها با تماس دست شما به دهان‌تان یا به ساندویچ‌تان به سیستم بدن شما وارد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت‌ها و ویروس‌ها شوند.

شستن دست‌ها باید 20 ثانیه طول بکشد

بهترین روش دفاعی شست‌وشوي دست‌ها به روشی صحیح بلافاصله پس از استفاده از توالت است. این به معنی استفاده از صابون است که کمک به جدا‌شدن باکتری‌ها از پوست و ضد‌عفونی و شسته‌شدن آن‌ها می‌كند. هنگام آبکشی هم از شست‌وشوی کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای خلاص‌شدن از این باکتری‌ها، کل روند شستن دست‌ها باید 20ثانیه طول بکشد که تقریبا معادل دو بار خواندن شعر «تولدت مبارک» است! شاید فکر کنید چون از ماده ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنید دست‌های‌تان بسیار تمیز است اما فرمولاسیون الکلی این مواد تنها باکتری‌های سطحی پوست را از بین می‌برد ولی باز هم باکتری روی پوست وجود دارد. این یعنی استفاده از ژل‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده باید در درجه دوم اهمیت قرار گیرد و بهتر است هميشه از آب و صابون برای تمیز‌کردن دست‌ها استفاده کنید.



آنتی‌باکتریال بهتر است يا صابون معمولی؟

این روزها به نظر می‌آید همه‌چیز«آنتی باکتریال» شده است. در حال حاضر حدود 75درصد صابون‌های مایعی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود دارد دارای چنین خاصیتی است و ما دائما محصولات آنتی باکتریال را به انبار مواد پاک‌کننده منزل خود اضافه می‌کنیم. با این حال آیا از قبل تمیزتر هستیم؟ برخی پژوهشگران به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند.

آنتی باکتریال‌ها این مشکلات را دارند

اجزای آنتی‌باکتریال صابون‌ها برای این‌که به خوبی عمل کنند باید حدود 2 دقیقه روی سطح کثیف باقی بمانند ولی بسیاری از افراد این‌قدرها هم صبور نیستند و قبل از این‌که ترکیبات آنتی‌باکتریال بتوانند وظیفه خود را انجام دهند آن را می‌شویند.

ـ برخی پژوهشگران طرفدار این فرضیه هستند که باکتری‌ها می‌توانند در طول زمان در برابر عوامل نابود‌کننده باکتری مقاوم شوند و در نتيجه مواد آنتي سپتيك بر عكس ميكروب‌هايي مقاوم ايجاد مي‌كنند.

ـ بعضي باکتری‌ها برای انسان مفید هستند. این تعداد معمول باکتری‌هایی که در بدن ما وجود دارند نه تنها عرق ما را تجزيه می‌کنند، بلکه به دفاع از ما در برابر باکتری‌های بسیار مضر و ناخوانده نیز کمک می‌کنند.

ـ بسیاری از بیماری‌های شایع در طبیعت ویروسی است، از این‌رو آن‌ها به وسیله فرآورده‌های آنتی‌باکتریال از بین نمی‌روند.

نتيجه: طبق بررسی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، مصرف صابون‌های آنتی‌باکتریال ضرورتی ندارد اما شست‌وشوی دست‌ها با صابون معمولی و آب گرم از تأثیرگذارترین راه‌ها بر ضدبیماری‌های عفونی است.

جامد بهتر است یا مایع؟

شاید شما هم بدانید که تفاوت عمده‌اي بین این‌دو وجود ندارد. همه انواع صابون‌های مرغوب از ترکیبات اساسی یکسانی چون نمک قلیایی اسیدهای چرب و ماده پاک‌کننده درست شده‌اند. پاک‌کننده موجود در صابون، که مواد فعال در سطح نامیده می‌شود، به چربی و کثیفی اجازه می‌دهد تا با آن مخلوط شده و با آب شسته شود و از بین برود. مثل خيلي از محصولات زیبایی و بهداشتی، هر دو نوع صابون‌های قالبی و مایع دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. یکی از شکایاتی که از صابون‌های قالبی می‌شود این است که علاوه بر آلودگي‌ها و كثيفي‌ها همه مواد روی پوست را از بین می‌برد. صابون‌های قالبی ناملایم، رطوبتی که پوست شما برای سلامت خود نیاز دارد را از آن مي‌گيرد. از سوی دیگر، صابون‌های مایع اغلب دارای مرطوب‌کننده هستند اما بیشتر آن‌ها دارای رایحه‌ها و افزودنی‌های دیگری هستند که می‌توانند باعث آسیب رساندن به پوست‌های حساس شوند.

به نفع جيب شما

اگر شما فرد مقتصدی باشید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که صابون‌های قالبی با صرفه‌تر از صابون‌های مایع هستند. با این وجود، اگر علاقه ندارید که روی جاصابونی شما با صابون قالبی حالت لیز و کثيف پیدا کند، حتما فکر می‌کنید هزینه اضافه برای صابون مایع ارزش دارد. از نظر حفظ محیط‌زیست، صابون قالبی نسبت به صابون مایع سالم‌تر است چون اغلب صابون قالبی در بسته‌بندی کاغذی یا مقوایی قرار دارد و مواد بسته‌بندی آن نه تنها قابل بازیافت است بلکه نسبت به بسته‌بندی پلاستیکی صابون‌های مایع راحت‌تر نیز به چرخه حیات باز می‌گردد و تجزیه می‌شود.

از مسائلی که در مورد صابون مایع وجود دارد، هدر رفتن آن است. شما می‌دانید که برای شستن خود چه مقدار صابون قالبی را روی لیف حمام خود بزنید تا به اندازه کافی کف کند اما صابون‌های مایع چون معمولا به صورت پمپی یا قوطی‌های فشاری هستند، اتلاف در مصرف آن‌ها امری رایج است. عامل بالاتر بودن هزینه صابون‌های مایع و هدر رفتن بیشتر آن‌ها این است که شما به صابون‌های قالبی عادت کرده‌اید.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: