کد خبر: ۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
پپ
صفحه نخست » پزشکی


کثیف های نادیده گرفته شده

آنچه در این مطلب می‌خوانید نباید باعث نگرانی شود، فقط باید شما را هوشیارتر کند. تقریبا در تمام این موارد به زحمت و هزینه بیشتری احتیاج نیست، فقط به آگاهی نیاز است.

موبایل و تبلت

ما خیلی عادت نداریم موبایل یا تبلت را تمیز کنیم، بعضی‌ها اصلا این کار را نمی‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهند میزان باکتری (به خصوص استافیلوکوک) روی موبایل 10 برابر و روی تبلت 30 برابر توالت است. البته خیلی‌ از ما وقتی دستشویی می‌رویم تلفن هوشمند یا تبلت را هم با خود می‌بریم که موضوع آلودگی را جدی تر میکند.

صفحه کلید

صفحه کلید کامپیوتر را افراد مختلفی در ساعت‌های طولانی به خصوص در محل کار استفاده می‌کنند. تحقیقی که در یکی از دفاتر کار در لندن انجام شده نشان می‌دهد صفحه کلیدها حداقل پنج بار آلوده‌تر از توالت هستند. قبل از شروع به کار با کامپیوتر به خصوص در اداره، صفحه کلید و موس را تمیز کنید.

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی محیطی مناسب برای باکتری‌ها است به خصوص آن‌که آب در پایین ماشین لباسشویی جمع می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی لباس‌های زیر خود را در ماشین لباسشویی می‌ریزید تا 100 میلیون باکتری E.Coli را هم در آن می‌ریزید. باکتری‌هایی که در ماشین لباس‌شویی می‌مانند، می‌توانند به لباس‌هایی که بعدا در آن می‌ریزید منتقل شوند.

برای رعایت بهداشت لباس‌های زیر را جدا بشویید و مثلا آن‌ها را همراه با حوله خشک کردن دست نشویید. وقتی ماشین لباسشویی را استفاده نمی‌کنید در آن را نبندید تا هوا در آن جریان داشته باشد. محیط گرم و مرطوب و تاریک داخل آن محیط ایده‌آل برای رشد باکتری و قارچ است.

حوله

حوله‌ها محل خوبی برای باکتری‌ها هستند، گرم و مرطوب و معمولا کم‌نور؛ سعی کنید آن‌ها را آویزان کنید یا طوری قرار دهید که به آنها هوا بخورد و خشک شود. حوله‌های تمیز را در حمام یا دستشویی انبار نکنید، چون مرطوب می‌شوند و زمینه رشد باکتری فراهم می‌شود. حوله‌ها را زود عوض کنید.

مسواک

معمولا مسواک جایش در دستشویی است اما تحقیقات نشان می‌دهند که فلاش توالت، قطرات ریز آب را تا شش متر دورتر پرتاب می‌کند. بنابراین بد نیست تا حد امکان مسواک را دور از ترشحات آلوده نگهداری کنید. اما مسواک را در جای بسته یا داخل پوشش قرار ندهید، بهتر است مسواک هوا بخورد و خشک شود. مسواک را قبل و پس از استفاده به خوبی زیر آب بشویید و خوب تکان دهید تا آبش گرفته شود. همچنین مسواک را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید.

شیر دستشویی

برای شستشو همه به سراغ دستشویی می‌رویم اما معمولا به این‌که شیر دستشویی خود محل تجمع باکتری است توجه نمی‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند شیر دستشویی تا 21 برابر توالت، آلوده به باکتری است. وضعیت شیر آشپزخانه بدتر است چون به مواد غذایی هم آلوده می‌شود و تا 44 برابر توالت باکتری دارد.

کیف دستی

معمولا در کیف دستی لوازم مختلفی هست و این کیف‌ها همه جا برده می‌شوند، در جاهای مختلفی گذاشته می‌شوند و بنابراین مرکز تجمع باکتری می‌شوند. به گفته محققان این کیف‌ها تا 10 برابر توالت می‌توانند حاوی باکتری باشند، دسته کیف‌ها از همه جا آلوده‌تر است.

دکمه‌های آسانسور

این یکی خیلی عجیب نیست، صدها نفر در روز از آسانسورها استفاده می‌کنند و معمولا هم کسی آن‌ا را تمیز نمی‌کند. شاید بد نباشد در صورت امکان از پله استفاده کنید چون هم تمیزتر و هم سالم‌تر است.

تخته خردکن

این محل یکی از پناهگاه‌های خوب برای باکتری‌هاست و تا 200 برابر توالت ممکن است در آن باکتری پیدا شود. شیارهایی که چاقو روی آن ایجاد می‌کنند هم کار باکتری‌ها راحت‌تر می‌کند. تخته‌هایی که برای گوشت و مرغ استفاده می‌شوند بیشترین آلودگی را دارند. یک توصیه ساده این است که دو تخته به رنگ‌های مختلف داشته باشید، یکی برای گوشت و مرغ و دیگری برای سبزیجات و چیزهای دیگر. ضدعفونی کردن این تخته‌ها هر چند وقت یکبار هم کار مفیدی است.

اسفنج یا ابر ظرفشویی

یکی از آلوده‌ترین لوازم خانه است که تا 400 برابر توالت می‌تواند باکتری داشته باشد. نکته‌ای که شاید باور نکنید این است که ظرفشویی (سینک) آشپزخانه در واقع آلوده‌ترین جای خانه و 100 هزار بار آلوده‌تر از دستشویی و توالت است. اسفنج‌ها هم تمام شرایط باکتری‌پروری را دارند و مهم‌ترین دلیل آلودگی آنها این است که دیر به دیر عوض می‌شوند و راه حل این است که آن‌ها را زود به زود عوض کنید.

فرمان خودرو

به این یکی هم شاید زیاد حواستان نبوده، بعضی از ما در ماشین زندگی می‌کنیم، سرفه و عطسه می‌کنیم، غذا می‌خوریم، با همه چیز در دنیای بیرون تماس پیدا می‌کنیم و بعد دست به فرمان می‌شویم. فرمان پنج برابر توالت آلودگی دارد، بنابراین گه‌گاه آن را تمیز کنید.

کلید برق

این مورد هم شاید شما را متعجب کند، قاعده باز همان است، همه به آن دست می‌زنند و کمتر پیش می‌آید که آن را تمیز کنیم. کلیدهایی که در اماکن عمومی هستند وضعیتی به مراتب بدتر دارند. بنابراین به چیزهایی که به دفعات و توسط افراد مختلف لمس می‌شوند و کمتر تمیز می‌شوند دقت داشته باشید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: