کد خبر: ۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
پپ
کدام داروهای گیاهی در درمان سرخک نافع است؟
صفحه نخست » عطارباشی



سحر یوسفی

سرخک یک بیماری عفونی و مسری است. در واقع سرخک یک بیماری ویروسی است که در همه سنین مخصوصا کودکی بروز می کند. این بیماری توسط ترشحات تنفسی گسترش پیدا می‌کند و بیشتر در اطفال خردسال دیده می‌شود. شاید بیشتر کودکان قبل از ورود به کودکستان به این ناخوشی مبتلا شده باشند ولی این احتمال وجود دارد که عده‌ای در دوران کودکستان یا دبستان بدان مبتلا می‌آیند سرخک در کودکان خردسال (از شش ماهگی تا دو سالگی) سبک‌تر می‌باشد ولی بعد از آن بصورت شدیدتری بروز می‌کند.

علایم بیماری

در صورت دیدن سرفه، توکسیک، تب کم شدت و دیدن راش بر روی صورت و تنه و اندام‌ها باید به بیماری سرخک مشکوک شد. که این راش‌ها بعدا بصورت لکه‌های قهوه‌ای در‌می‌آید. بیماری سرخک شدیدا مسری است و سرایت آن اغلب بطور مستقیم یعنی از راه تماس صورت گرفته و کمتر اتفاق می‌افتد که بیماری بطور غیرمستقیم یعنی بوسیله اسباب بازی و وسائل بکار رفته بیمار به دیگر کودکان سرایت کند. علت آن این است که میکروب سرخک در خارج از محیط بدن استقامت کمی دارد. معمولا تب شدید، خستگی، کاهش اشتها، عطسه و آبریزش بینی، سرفه خشک و خشن، قرمزی چشم و حساسیت به نور، نقاط ریز سفید در دهان و حلق، ضایعات پوستی قرمز رنگ برروی پیشانی و اطراف گوش در افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود.

اگر فرزند شما واکسن سرخک را نزده باشد یا به بیماری سرخک مبتلا نشده باشد، در صورت تماس با فرد بیمار 90 درصد شانس ابتلا به این بیماری را دارد. معمولا 18 روز طول می‌کشد تا فرد بعد از تماس با ویروس، اولین علامت بیماری را نشان دهد. بیشترین احتمال سرایت این ویروس به دیگران، چهار روز قبل از بیرون ریختن دانه‌ها و جوش‌ها و چهار روز بعد از آن است.

بیشترین احتمال سرایت این ویروس به دیگران، چهار روز قبل از بیرون ریختن دانه‌ها و جوش‌ها و چهار روز بعد از آن است.

اگر کودکم به سرخک مبتلا شد چگونه از او مراقبت کنم؟

ـ اگر شک دارید که فرزندتان سرخک گرفته است یا خیر، فورا او را نزد پزشک ببرید.

ـ وقتی پزشک بیماری سرخک فرزندتان را تأیید کرد، باید اسباب راحتی او را فراهم سازید.

ـ او باید استراحت کافی داشته باشد و به مقدار کافی مایعات (شامل آب و آب میوه) دریافت کند تا بدین ترتیب از کم آبی ناشی از تب جلوگیری شود. استفاده از دستگاه بخور ممکن است برای سرفه فرزندتان مفید باشد.

ـ اگر فرزندتان کوچک‌تر از سه ماه است، برای دریافت هر دارویی حتما با پزشک وی مشورت کنید.

ـ هرگز به کودکتان آسپیرین ندهید، زیرا می‌تواند موجب سندرم ری شود. این بیماری نادر، اما کشنده‌ است.

در این فرصت اشاره‌ای به روش‌های درمانی طبیعی که در رابطه با این بیماری مسری وجود دارد، خواهیم داشت.

بخور ضد سرخک

چه بخواهیم چه نخواهیم کودکان خردسال ما نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. چاره‌ای نیست تنها راه‌حل این است که برای آسایش هر چه بیشتر او دست به‌کار شوید و چه چیز بهتر از نسخه‌های گیاهی و طبیعی.

· نوشاندن شربت خاکشیر کم‌شیرین به کودک مبتلا به سرخجه یا سرخک یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی است، بنابراین در روز ۳ تا ۴ لیوان خاکشیر برایش تهیه کنید و درصورتی که می‌توانید بدن کودک‌تان را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشیر بخور دهید. برای این کار می‌توانید از یک منقل کوچک یا اسفند دودکن استفاده کنید. به این ترتیب خاکشیر را روی حرارت قرار دهید و با دودی که از آن به‌دست می‌آید بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.

· طی بیماری خوراکی‌های خنک مانند: خیار، آب لیمو ترش، شربت لیموترش، آب پرتقال، لعاب اسفرزه، آب کاسنی، کاهو، عرق بیدمشک، عرق کاسنی، عرق کیالک، جوشانده عناب و ترنجبین، گشنیز، شیر کم چرب و شیرخشت را مصرف کنید.

راهکارهای دیگری که در رابطه با این بیماری به شما کمک می‌کند:

ـ شست و شوی بدن با عرق کیالک بسیار نافع است.

ـ چای گل گاوزبان مخلوط با مقدار کمی عسل مفید است.

ـ مصرف گل بنفشه بسیار مؤثر است.

ـ ضماد برگ کلم پیچ بخار پز شده برای سرخک بسیار مفید است.

ـ جوشانده عناب نیز در بهبود فرد مفید و مؤثر است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: