کد خبر: ۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
پپ
با ریشه جشن شکرگزاری آشنا شویم
صفحه نخست » ینگه دنیا



مریم سیادت

چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر در آمریکا روز شکرگزاری (Thanksgiving Day) نام دارد.

این تعطیلی ریشه در جشن‌های برداشت محصول سرخ‌پوست‌های بومی دارد که از سال 1621 در ماساچوست آغاز شده است. انگلیسی‌ها پس از مهاجرت به آمریکا در سال 1620 پس از آن‌که در «پلیموت» از کشتی پیاده شدند اگر کمک سرخ‌پوستان مهمان‌نواز به آن‌ها نبود احتمالا بیشترشان از گرسنگی مرده بودند. بر همین اساس مردم آمریکا این روز را با گرفتن مهمانی به صرف بوقلمون، پوره سیب‌زمینی و... به خاطر از گرسنگی نمردن اجدادشان در آن زمان گرامی می‌دارند.

در آن زمان سرخپوستان «وامپانواگ » به مهاجران انگلیسی که بدون غذا مانده بودند آموختند که چگونه ذرت و دیگر محصولات بومی را بکارند و به آن‌ها شیوه شکار کردن و ماهیگیری را نیز یاد دادند.اما مدتی زیادی از این ماجرا نگذشت تا اروپایی‌های مهاجر این مهمان‌نوازی بومی‌ها را با بزرگ‌ترین نسل‌کشی تاریخ تلافی کردند و آمریکای جدید پایه‌گذاری شد. اروپاییان برای از بین بردن ساکنان اصلی قاره آمریکا از روش‌های گوناگون برده‌داری، گرسنگی، کوچ جمعی، حمله و غارت استفاده کردند. آن‌ها به شهرهای سرخ پوستان حمله می‌کردند. ابتدا مزارع آن‌ها را به آتش می‌کشیدند بعد هم هر کدام از آن‌ها را که در برابر خود می‌دیدند می‌کشتند. حتی تا مدتی برای کسانی که پوست سر سرخ‌پوستان را می‌کندند و تحویل می‌دادند جایزه تعیین شده بود. به این ترتیب مسابقه بر سر کشتن سرخ‌پوستان و کندن پوست سر آن‌ها به وجود آمد. برای یك شهرك‌نشین معمولی 50 پوند، شبه نظامیان 20 پوند و به سربازان 10 پوند پرداخت می‌شد. 20 سال بعد نرخ «پوست سر» سرخ‌پوستان به 100 پوند افزایش پیدا کرد.

مسئولان مستعمره ماسوچست آمریکا، شهرك‌نشينان را از به كارگيری سلاح گرم در مناسبت‌های عادی، جشن‌ها و بازی سرگرمي منع كرده بودند مگر براي قتل سرخ‌پوستان و گرگ‌ها. شهرك نشينان با گوشت مسموم، گرگ ها را از پاي درمی‌آوردند و سرخ پوستان را با پتوهای آلوده به وبا كشتند. با شيوه‌ای كه به آشيانه گرگ‌ها يورش می‌بردند تا توله اين موجودات را از بين ببرند به همان شيوه شهرها و روستاهای سرخ‌پوست‌نشين مورد تاخت و تاز قرار می‌دادند و كودكانشان را می‌ربودند.

در سال ۱۹۷۱ میلادی «هیو مانکه» رئیس بخش داوطلبان بین المللی اعزام به ویتنام نیز، هنگام حضور در کنگره آمریکا و ادای توضیحات تاکید کرد که سربازان آمریکا تصمیم جدی گرفته‌اند ویتنامی‌های ساکن مناطق کوهستانی را یکی پس از دیگری از بین ببرند. او گفت: «مشکل ویتنامی‌ها را حل خواهیم کرد، آن‌گونه که مشکل سرخ پوستان را حل کردیم.»

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: