کد خبر: ۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
پپ
صفحه نخست » یار مهربان


حجاب در طول تاریخ حیات بشر امری ضروری بوده است. به طوری که در تمام ادیان دستور به حجاب داده شده است. و زنان از بی‌حجابی و برهنگی نهی شده‌اند.

رعایت پوشش و حجاب نه تنها باعث استحکام خانواده و جامعه می‌شود بلکه عاملی برای جلوگیری از استعمار و استثمار بیگانگان است. در دنیای کنونی یکی از راهای مقابله با کشورهای‌اسلامی ‌ترویج بی حجابی و بی‌بندباری است. اگر زن در جامعه با حجاب حفظ شود نه تنها بنیان خانواده محکم می‌ماند بلکه جامعه نیز در مسیر فلاح و رستگاری خویش گام برمی‌دارد.

پیرامون حجاب در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اشکالات و مباحث متعددی بیان شده است کتاب پیش رو در ده فصل (حجاب در جان باستان، انواع حجاب در جوامع امروز، حجاب و پوشش در ادیان و مذاهب، بررسی علل پیدایش حجاب از دیدگاه‌های مختلف، معیارهای حجاب، پژوهشی در مبانی فقهی حجاب، حجاب در روایات معصومین، بررسی پرسش‌هایی در زمینه حجاب، فرهنگ عفاف و پوشش، آثار حجاب در زندگی فردی و اجتماعی) به بررسی مسأله حجاب و مسائل پیرامونی آن پرداخته است. و سؤالات بیشماری را در این زمینه پاسخ داده است.

بخش‌هایی از کتاب

خصیصه حیا و شرم به طور طبیعی در زن بیش از مرد وجود دارد. به همین دلیل است که زن فطرتا و از روی طبع و غریزه میل به پوشش بدن خود در مقابل نامحرم دارد و از برهنگی دچار اضطراب می‌شود. شواهد فراوانی در اسلام بر فطری و غریزی بودن حیا برای زن وجود دارند و قرآن نیز به این مطلب اشاره کرده است. زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه نقش بسیار مهمی در ایجاد و گسترش عفت پاکدامنی و اخلاق در بین جوامع بشری دارند. عفت و حیای زن که یکی از مهمترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی است نه تنها در تمام ادیان و مذاهب الهی مورد تأکید قرار گرفته بلکه افکار بشری نیز آن را مورد تأیید قرار داده‌اند. از نظر اسلام اهمیت این موضوع به حدی است که برخی روایات آن را تمام دین می‌دانند. در روایتی از پیامبراکرم آمده است که فرمودند: حیا تمام دین است. امام علی نیز در مورد عفت و پاکدامنی می‌فرمایند: عفت و پاکدامنی منشا هر خیری است. به همین منظور در تمام ادیان و مذاهب آسمانی قوانین گوناگونی برای حفظ و بقای عفت و حیای عمومی وضع شده‌اند که حجاب و پوشش زن از جمله آن‌هاست. حجاب که به معنای پوشیدن تمام بدن و زیبایی‌های ظاهری زن در برابر مردان بیگانه است. برای پیش‌گیری و مهار برخی گرایش‌ها و رفتارهای خودنمایانه و وسوسه‌انگیز می‌باشد. بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان حجاب در بین زنان معمول بوده اسست هر چند این پدیده در طول تاریخ فراز و نشب‌های زیادی طی کرده و گاهی تشدید یا تخفیف یافته ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است...

شناسنامه کتاب

کتاب بررسی و تحقیق پیرامون حجاب و اشکالات مطرح شده در خصوص آن به کوشش «مجید حاذق» و «زهرا حمزه پور» به رشته تحریر در آمده است و به همت انتشارات «خرسندی» به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: