کد خبر: ۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
پپ
صفحه نخست » کنز


توضیح المسائل ده مرجع و آیت‌الله سبحانی: پاک است و خوردن آن‌ها حلال می‌باشد.

آیت‌الله بهجت: اگر خود به خود یا با پختن جوش بیاید بنابر احتیاط واجب نجس است و خوردن آن هم اشکال دارد.

نکته: خوردن غذاهایی که به آن کشمش اضافه می‌کنند اشکالی ندارد. طبق نظر مراجعی هم که کشمش پخته را نجس و خوردن آن را حرام می‌دانند (مانند آیت‌الله بهجت) در صورتی کشمش نجس و خوردن آن حرام است که در غذا جوشیده باشد و چند بار قل زدن یا تفت دادن در روغن یا کمی سرخ کردن را جوشیدن یا پختن نمی‌گویند. و اگر در جوشیدن کشمش در غذا شک کنند نجس نیست و خوردن آن هم اشکال ندارد. بلکه تحقیق در این مورد هم لازم نیست. (چه در رستوران تهیه شده باشد و چه در منزل).

خوردن و آشامیدن چیز نجس

توضیح المسائل ده مرجع، امام خامنه‌ای،آیت‌الله سبحانی: حرام است.

آگاه کردن از خوردنی نجس و نجاست اشیا

توضیح المسائل ده مرجع، امام خامنه‌ای، آیت‌الله سبحانی: اگر انسان ببیند کسی بدون اطلاع چیز نجسی را می‌خورد لازم نیست به او بگوید. (آیت اعظام سبحانی و بهجت: مگر این‌که با او به گونه‌ای معاشرت داشته باشد که اگر نگوید لوازم مشترک بین آن‌ها نجس می‌شود. «آیت‌الله سبحان: در این صورت باید بعد از غذا به او بگوید).

نکته: بعضی از مردم بر این باورند که میهمان باید آن‌چه از خوردنی و غیرخوردنی به واسطه نجس شده به میزبان اطلاع دهد در حالی که در بسیاری از موارد مانند: نجس شدن در و دیوار، رختخواب، و وسایل زندگی لازم نیست اطلاع دهد.

امام خامنه‌ای: هرگاه میهمان یکی از اثاث‌های میزبانش را نجس کند اطلاع دادن به میزبان در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرف‌های غذا لازم نیست.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: