کد خبر: ۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
پپ
راهکارهای سلامتی برای مبارزه با آلودگی هوا
صفحه نخست » عطارباشی



سحر یوسفی

هر سال با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی به خصوص در شهرهای بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می‌شود. عوارض ناشی از افزایش آلاینده‌ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می‌کند. افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می‌کنند، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی قرار دارند. آلودگی هوا همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می‌کند. هنگام آلودگی هوا، افراد زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم تحمل‌تر می‌شوند. در اثر پدیده گل‌خانه‌ای در فصل سرما، گازهای مضر به سطح زمین برمی‌گردند و وارد ریه‌های ما می‌شوند. آلودگی هوا روی بافت‌های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تأثیر فراوانی دارد.

اگرچه ظاهرا روش‌های تأثیرگذار و مطمئنی برای مقابله با آلودگی هوای زمستانی وجود ندارد، با این حال باید حداقل تلاش کرد تا با شیوه‌های طبیعی بدن را محافظت کرده و تأثیر اثرات نامطلوب این شرایط را کاهش داد. متأسفانه آلودگی هوا برای ریه‌ها، پوست و به خصوص برای کودکان بسیار مضر است بنابراین حتما باید تلاش کنید این اثرات منفی را تا حد امکان خنثی کنید. با ما باشید تا با این شیوه‌های طبیعی بیشتر آشنا شوید.

شروع

· هنگام بروز آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهابات دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید. نکته قابل توجه این است که با توجه به وجود کلسیم موجود در شیر و نقش کاهندگی آن در جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده را دارد. از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین D از طریق پوست به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است. افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند.

· منیزیم به دلیل خواص کاهندگی جذب سرب و کادمیوم، در روزهایی که هوا آلوده است بسیار توصیه می‌شود؛ بنابراین مصرف انواع سبزیجات با رنگ تیره که از این ماده مغذی غنی هستند توصیه می‌شود.

· برای کاهش زیان‌های آلودگی هوا باید مصرف سبزیجات و میوه‌جات نیز افزایش یابد. کلم بروکلی، کرفس، نخود سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، کاهو، پرتقال، لیمو، سیب و نارنگی در این زمینه مؤثر هستند.

· روی از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده موجب جذب فلزات سنگین شده و دفع سرب را بالا می‌برد و از این طریق زمان تماس این ترکیبات زیان‌بار را در بدن به حداقل می‌رساند. از این رو توصیه می‌شود مواد غذایی زیر را نیز در زمان‌های مواجهه با آلودگی هوا در تغذیه خود بگنجانید: فراورده‌های دریایی، عدس و جوانه گندم.

· آلودگی هوا برای اپیدرم پوست مخرب است و باعث می‌شود پوست حساس شده، روند پیری آن سرعت بیشتری بگیرد. برای این‌که اجازه ندهید پوست شما دچار چین و چروک زودهنگام شود لازم است مراقبت‌های روزانه‌ای از آن داشته باشید. یادتان باشد که ذرات ریز معلق هوا در سلول های ما نفوذ می‌کنند و از آن‌جایی که پوست در خط مقدم بدن و در معرض هوا قرار دارد، بیشتر در تماس با این ذرات قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است که از این سد ظریف و حساس دفاع کرد.

در ابتدا باید به فکر تمیز کردن پوست باشید. برای این کار لازم است هر شب علاوه بر پاک کردن آرایش پوست، به دقت آن را تمیز کنید. بهتر است شب‌ها از ماسک‌های طبیعی از ماسک‌های طبیعی: آب پرتغال، آب سیب، آب انار، آب خیار و آب زرشک استفاده کنید و در انتها پوست خود را با گلاب بشویید. دقت داشته باشید زیاده روی در مصرف موضعی گلاب باعث تیره شدن پوست می‌شود.

· نکته قابل توجه دیگری که در حین مواجهه با آلودگی هوا وجود دارد این است که از نوشیدن کافی مایعات طبیعی خصوصا آب غافل نشوید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: