کد خبر: ۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

در دنیای پیرامون ما موجودات و اتفاقات جالبی وجود دارد که اغلب ما بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شویم و معمولا با وجود استفاده فراوان از آن‌ها به توجه چندانی به آن‌ها نداریم. این اتفاقات عجیب برای خودشان دنیای جالبی دارند. از شکل‌گیری و کاربردشان تا طول عمر و قابلیت‌هایی که دارند. سعی داریم تا تعدادی از آن‌ها را با هم مرور کنیم.

در مصر باستان برده‌ها هیچ کفشی نمی‌‍پوشیدند. غیراشرافی‌ها صندل‌هایی از پاپیروس می‌پوشیدند، کسانی که وضع بهتری داشتند صندل‌های نوک تیز و برجسته می‌پوشیدند. رنگ‌های قرمز و زرد فقط برای افراد بلند پایه جامعه بود و بدین ترتیب به راحتی می‌شد از روی کفش‌های یک نفر جایگاه او را در جامعه مشخص کرد.

هدیه دادن در هر کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد. در کشور روسیه هدیه دادن کیف پول یا کیف دستی خالی نوعی بی احترامی محسوب می‌شود. بنابراین هنگام دادن کیف باید مقداری پول داخل آن گذاشت.

اختاپوس‌های ماده در طول یک الی دو ماهی که از تخم‌های خود در مقابل شکارچیان محافظت می‌کنند. در این مدت آن‌ها از بازوی خود تغذیه می‌کنند. بعد از شکستن تخم‌ها مادر درحالی آشیانه را ترک می‌کند که بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند از خود دفاع کند. به همین دلیل اکثر اختاپوس‌های ماده مدت کوتاهی بعد از تولد بچه‌ها می‌میرند.

یکی از آزمون‌های عملی رانندگی در ژاپن دنده عقب راندن در مسیر s شکل است. این درحالی است که در هند با راندن در یک مسیر مستقیم پیچیدن به چپ و توقف آزمون پایان می‌‌یابد و با پرداخت 10 میلیون پوند می‌توانند از انجام همین آزمون هم معاف شوند. ولی در ژاپن شرط اخذ گواهینامه این آزمون است.

کلاغ‌‌های برج تاریخی لندن اجازه خروج از زمین‌های برج را ندارند. چون مردم و حاکمان اعتقاد دارند که اگر این کلاغ‌ها برج را ترک کنند، تاج و تخت و برج سقوط خواهد کرد! بال‌های این کلاغ‌ها را کوتاه می کنند تا نتوانند مسافت زیادی را پرواز کنند. تا به امروز همیشه 6 کلاغ در این برج زندگی می‌کنند و مامورانی از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

یکی از بزرگترین زلزله‌های جهان در سال 2010 در شیلی اتفاق افتاد. قدرت آن زلزله 8/8 ریشتر بود و سه دقیقه طول کشید! این زلزله روزهای زمین را به اندازه 1/26 میکرو ثانیه کوتاه کرد و چرخش زمین را کمی تغییر داد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: