کد خبر: ۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


سحر یوسفی

چاقی وضیعتی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر یا کاهش کیفیت زندگی گردد.

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده است. اما مهم‏ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی به‏ صورت چربی و این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده است. هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند. مرض چاقی، با افزایش شیوع در بزرگسالان و کودکان، یکی از عمده‌ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر در سرتاسر جهان است و صاحب نظران آن را به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت عمومی در قرن بیست و یکم می‌دانند. مرض چاقی در بسیاری از مناطق مدرن جهان، به عنوان لکه‌دار شدن شناخته می‌شود؛ با این وجود در گذشته در بسیاری از موارد چاقی به عنوان سمبل توانگری و باروری شناخته می‌شده است و هم اکنون نیز در برخی نقاط جهان این عقیده وجود دارد.

علت‌های چاقی

· بی‌تحرکی، خانه نشینی و پشت میز نشینی بدترین دشمن سلامت و عامل اصلی تجمع چربی در شکم و سموم در بدن محسوب می‌شود. عادتی که شما را چاق و بیمار می‌کند.

· مصرف فست فود، غذاهای چرب و ناسالم، آب نبات‌ها، کیک و شیرینی‌جات، نوشابه‌های گازدار و مصرف افراطی کربوهیدرات‌ها باعث تجمع چربی دور شکمی ‌خواهد شد.

· استرس روی غدد فوق کلیوی تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را وادار به ترشح هورمون‌های مختلفی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌کند. وجود کورتیزول در خون نیز باعث تجمع چربی در بدن می‌شود. این روند را لیپوژنز (تولید چربی) می‌گویند.

· اختلال در هورمون‌ها باعث بروز مشکلات متابولیکی و چاقی به خصوص چاقی شکمی می‌شود.

· ژنتیک عامل حدود 50 درصد بروز چاقی خصوصا چاقی دور شکمی‌است.

· به طور کلی چاقی از نوع چربی ریشه در سردی و تری بدن (بلغم) دارد و افراد بایستی از خوردن مواد غذایی بلغم زا: ترشیجات، لبنیات، سیب زمینی، برنج و... پرهیز کنند، و یا همراه با مصلحات آن‌ها مصرف کنند. با این حال گیاهان دارویی و دمنوش‌های لاغری بدن را پاکسازی می‌کنند. سوخت و ساز را افزایش می‌دهند و با بیشتر کردن حجم ادرار و دفع باعث بهبود دستگاه گوارش می‌شوند.

ضد چاقی‌ها

· از سالیان دور خواص درمانی زنجبیل مورد توجه متخصصان بوده است. اگر دغدغه‌ لاغری دارید باید بدانید که به عقیده‌ برخی از متخصصان، زنجبیل می‌تواند به لاغری کمک کند. از ادویه زنجبیل در غذا استفاده کنید. زنجبیل تأثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن دارد. می‌توانید از آن به عنوان ادویه غذا استفاده کنید، یا یک تکه زنجبیل تازه یا خشک شده و نیمه کوبیده را همراه با یک تکه کوچک دارچین داخل فلاسک حاوی آب جوش بریزید و اجازه دهید بیست دقیقه دم بکشد، سپس دمنوش را با مقداری عسل نوش جان کنید. افراد با فشار خون بالا از مصرف زنجبیل خودداری کنند.

· گل‌های گیاه چای ترش نیز یکی از بهترین گیاهان طبیعی برای لاغری محسوب می‌شوند.

روش تهیه دمنوش لاغری چای ترش: به اندازه دو قاشق چایخوری چای ترش را با مقداری زعفران داخل مقداری آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه مخلوط دم بکشد، سپس با مقداری عسل نوش جان کنید.

· هر صبح به صورت ناشتا یک قاشق خاکشیر را در یک لیوان آب ولرم حل کنید، سپس با مقداری عسل شیرین کنید، و میل نمایید.

· به مقدار مساوی پودر هلیله، بلیله و آمله را مخلوط کنید و با عسل به صورت خمیر در آورید، سپس هر روز یک قاشق غذاخوری میل کنید.

· خوردن یک قاشق غذاخوری آویشن به صورت پودر و در حالت ناشتا نیز بسیار نافع است.

· مقدار حدودا دو قاشق غذا خوری برگ سنا به همراه یک قاشق غذاخوری گل محمدی در قوری قرار می‌دهیم و یک لیوان و نیم آب داغ روی آن میریزیم و روی حرارت غیر مستقیم تا ده دقیقه دم بکشد. اگر گل محمدی در دسترس نبود همان برگ سنا کفایت می‌کند. این دمنوش هفته‌ای دوبار مصرف شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: