کد خبر: ۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
پپ
رسوایی بزرگ‌ترین کمپانی فیلمسازی دنیا در سوء‌‌استفاده از زنان
صفحه نخست » کاوش



لبخند‌هاليوودي، پيكرتراشي، انواع و اقسام داروهاي لاغري، تزريق ژل و بوتاكس و حتي مد و لباس و مانكنيسم همه و همه در راستاي شباهت بيشتر به بازيگران‌هاليوودي، بازار بزرگي را براي بسياري از كمپاني‌ها در سراسر جهان به‌وجود آورده است. قهرمانان فيلم‌هاي‌هاليوودي كه هر چند وقت روي پرده نقره‌اي قرار مي‌گيرند، الگوي تمام‌عياري از زيبايي، توانمندي و خوشبختي‌اند كه همه را مجذوب و مسحور خود مي‌كنند اما وقتي تنها كمي از پرده نقره‌اي فاصله مي‌گيريد و به دنياي واقعي اين افراد وارد مي‌شويد با ماجراي رقت‌انگيزي مواجه خواهيد شد و تازه مي‌فهميد در پشت ماسك‌هايي كه زنان‌هاليوودي به چهره زده‌اند و فراتر از لبخندهايي كه تصاويرش به عنوان نماد زيبايي در تبليغات اغلب كلينیك‌هاي دندانپزشكي و زيبايي به تصوير كشيده مي‌شود چه اشك‌هاي فرو خورده‌اي وجود دارد و زيربناي بيماري‌هاي روحي، رواني اين بازيگران چيست؛ ‌ماجرايي كه حالا با اعتراف آنجلينا جولي درباره آزارش توسط يكي از سرشناس‌ترين تهيه‌كنندگان‌هاليوودي بخش كوچكي از اين پشت پرده را افشا كرده و موجب به راه افتادن جنبشي اجتماعي در اين حوزه شده است.

بسياري از زنان و دختران جهان در ماراتني سخت براي رسيدن به ظاهري شبيه به بازيگران‌هاليوود تلاش مي‌كنند و در اين مسير بسياري از كمپاني‌هاي توليد‌كننده لوازم آرايشی، داروهاي لاغري، همچنين وسايل ورزشي و بدنسازي و صنعت فشن در لباس و در انواع و اقسام عطر و ادوكلن و زيورآلات با تكيه بر بازار مصرفي كه از طريق نمايش زيبايي و خوشبختي اين بازيگران ايجاد شده به سودهاي كلان دست مي‌يابند. براي اين بازيگراني كه به الهه‌هايي دست‌نيافتني براي بسياري از زنان و دختران جهان تبديل شده‌اند اما ساده‌ترين مسائل يعني آرامش و امنيت دست‌نيافتني است. افشا شدن پشت‌پرده‌هاي تازه‌اي از مسائل غيراخلاقي و استفاده ابزاري از زنان در هاليوود با اعتراف آنجلينا جولي، بازيگر سرشناس درباره آزار جنسي‌اش از سوي ‌هاروي واينستين، مشهورترين تهيه‌كننده‌هاليوود، اين كمپاني بزرگ فيلمسازي و ساير افراد و سازمان‌هاي وابسته به آن، آنچنان چالش‌برانگيز شده كه براي جمع كردن اين آبروريزي تلاش گسترده‌اي آغاز شده است. اين ماجرا اما تنها بخش رسانه‌اي‌شده نگاه كالامحور به زنان و استفاده ابزاري از آن‌هاست.

افشاگري‌هاي زنان‌هاليوودي

ماجراي افشاگري آنجلينا جولي درباره آزار جنسي‌اش توسط تهيه‌كننده سينماي‌هاليوود بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي غربي داشته و جنجال زيادي را ايجاد كرده است.
«هاروي واينستين» تهيه‌كننده مشهور‌هاليوود فردي است كه آنجلينا جولي و ديگر بازيگر‌هاليوود به نام گوئيت پالترو را مورد آزار جنسي و تعرض قرار داده است. فيلم‌هاي «هاروي واينستين» در طول دوران فعاليتش به عنوان تهيه‌كننده در مجموع ۳۴۱ بار نامزد جايزه اسكار و ۸۱ بار نيز برنده اسكار بوده‌اند. وي براي تهيه‌كنندگي فيلم «شكسپير عاشق» در سال ۱۹۹۸ موفق به كسب جايزه اسكار شد و همچنين براي تهيه‌كنندگي تعداد زيادي از نمايش‌ها هفت بار برنده جايزه توني شده است.
گوئيت پالترو و آنجلينا جولي اعلام كردند از شاهدان رفتار غيراخلاقي واينستين بودند. پالترو اعلام كرد وقتي ۲۲ سال داشت با پيشنهاد غيراخلاقي واينستين روبرو شده تا بتواند در فيلمي بازي كند و تن به اين كار نداده است.
آنجلينا جولي كه بازيگر «بازي با قلب» در سال ۱۹۹۸ براي كمپاني ميراماكس بود نيز به گفتن اين اكتفا كرد كه تجربه بدي از واينستين در جواني داشته و در نتيجه ديگر هرگز با وي همكاري نكرده و به ديگران نيز در اين‌باره هشدار داده است. وي تأكيد كرد چنين رفتاري با زنان در هيچ شرايطي پذيرفتني نيست. جين فوندا، هنرپيشه‌ هاليوود هم در مصاحبه خود با بي‌بي‌سي جهاني تأكيد كرد كه حدود يك سال پيش در جريان آزار و اذيت جنسي و تعرض از سوي‌هاروي واينستين بوده اما براي جلوگيري از فاش شدن نام يكي از قربانيان سكوت اختيار كرده است. به اعتقاد خانم فوندا، صاحب دو جايزه اسكار، اگر قربانيان درباره تعرضي كه بر آن‌ها شده صحبتي نكرده‌اند به خاطر قدرتمند بودن اين تهيه‌كننده سرشناس بوده و آن‌ها با داشتن موضعي ضعيف نگران از بين رفتن زندگي حرفه‌اي خود بوده‌اند. اما تامپسون، هنرپيشه انگليسي اعتقاد دارد سكوت افراد مورد تعرض قرار گرفته موجب شده ‌هاروي واينستين تعداد زيادي از زنان را هدف اقدامات خود قرار دهد. تامپسون در مصاحبه خود با بي‌بي‌سي 2 گفت: «اين موارد مرا شگفت‌زده نكرده، زيرا جزئی از اين سيستم شده است. نمي‌توان وي را معتاد به داشتن روابط جنسي دانست بلكه او يك شكارچي درنده بوده است. او در رأس سيستمي قرار دارد كه بر مبناي آزاد جنسي استوار است. اين جزئی از دنياي زنان شده است.»
تاكنون بيش از ۲۰ زن بازيگر از جمله آنجلينا جولي مواردي از آزار جنسي اين غول سينماي‌هاليوود در طول ساليان گذشته را افشا كرده‌اند. همزمان با افزايش شمار شاكيان اين پرونده، رز مك گوآن، يكي ديگر از ستارگان سينما مدعي شده كه‌هاروي در اتاق هتلي به او تجاوز كرده است.
واينستين تاكنون همه اتهام‌هاي مربوط به آزار جنسي زنان بازيگر را رد كرده و گفته است كه رفتارهاي او نه آزار جنسي يا تجاوز، بلكه رابطه جنسي با رضايت شاكيان بوده است.

اخراج از آكادمي اسكار

چند شركت بزرگ فيلمسازي طرف قرارداد‌ هاروي واينستين به دليل رفتارهاي غيراخلاقي افشا شده، قراردادهاي خود را با او لغو كرده‌اند، به طوري كه بيم وارد شدن ضربه به اقتصاد‌ هاليوود مي‌رود. آكادمي اسكار هم تهيه‌كننده بزرگ‌ هاليوود را به دليل آزارهاي جنسي اخراج كرد. اين تصميم با رأي مثبت دست‌كم دو سوم اعضاي آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا كه مسئول برگزاري جوايز اسكار هستند، گرفته شده و در قالب بيانيه‌اي منتشر شد.
گروهي از زنان و مردان از سراسر جهان با استفاده از هشتگ «من نيز»(MeToo) در شبكه‌هاي اجتماعي قصد دارند وسعت اذيت و آزارهاي جنسي در جهان را نشان دهند. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با اين هشتگ اعلام مي‌كنند كه آن‌ها نيز قرباني اذيت و آزار جنسي بوده‌اند. اين حركت اجتماعي در حالي به جريان افتاده است كه اتهامات ديگري مبني بر تجاوز جنسي‌هاروي واينستين، تهيه‌كننده‌ هاليوودي مطرح شده است. ليدي گاگا، خواننده آمريكايي نيز با هشتگ «من نيز» از اذيت و آزار جنسي خود خبر داده است.

واكنش سياستمداران

اين رسوايي سياستمداران را هم وادار به واكنش كرده تا شايد بتوانند قدري از بار منفي چنين فجايعي كم كنند. هيلاري كلينتون كه در انتخابات اخير از حمايت وسيع مالي واينستين برخوردار شده بود، اعلام كرد از اين رفتارها اطلاعي نداشته و آن‌ها را محكوم كرد.اوباما و همسرش نيز در نامه‌اي اعلام كردند اصلا خبري از اين رفتارها نداشته‌اند و افزوده‌اند چنين فردي نياز به درمان دارد، اما ترامپ پيش‌تر گفته بود از شنيدن اين خبر تعجب نكرده است. رئيس‌جمهور فرانسه هم اعلام كرده كه اين كشور احتمالا نشان شواليه را از «هاروي واينستين» تهيه‌كننده بدنام آمريكايي پس خواهد گرفت.
«واينستين» در سال ۲۰۱۲ نشان شواليه كشور فرانسه را به پاس كمك به دريافت اسكار براي فيلم «هنرمند» از سوي «نيكلاس ساركوزي» رئيس‌جمهور وقت فرانسه دريافت كرده بود.
تلاش‌هاي سياستمداران در محكوميت چنين رخدادي به دست و پا زدني براي فرار از اين رسوايي مي‌ماند، اما سبك زندگي‌ هاليوودي همچنان از ميان زنان و دختران جواني كه از چنين پشت‌پرده‌هايي بي‌خبرند قرباني مي‌گيرد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: