کد خبر: ۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
پپ
صفحه نخست » اخبار


«هری جی. کازیانیس» مدیر مطالعات دفاعی آمریکا در «مرکز منافع ملی» با انتشار یادداشتی اختصاصی در پایگاه «امریکن کانسروتیو» به مقامات دولت آمریکا هشدار داده است که فکر جنگ با ایران را از سرشان بیرون کنند.

در بخشی این یادداشت که تحت عنوان «من پیش از این یک بار علیه ایران جنگیده‌ام و این جنگ پایان بدی داشت» منتشر شده است، می‌خوانیم:

حرف‌هایی که در حال حاضر میان گویندگان، کارشناسان سیاست خارجی و اعضای رسانه های مختلف رد و بدل می شود مانند همان فضایی است که در سال ۲۰۰۲ و پیش از جنگ با عراق وجود داشت و در نهایت به جنگ انجامید؛ به همین علت است که من در حد مرگ می ترسم.

تلاش های صورت گرفته برای لغو توافق هسته‌ای در واقع به خاطر حساسیت و وسواس نومحافظه‌کاران آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی و تمایل شدید آن‌ها به سرنگون کردن حکومتی است که ما از آن متنفر هستیم.

اگر بخواهم منصفانه بگویم، من نیز علاقه‌ای به حکومت ایران ندارم اما با توجه به مشکلات بزرگی که ما در سیاست خارجی با آن مواجه هستیم مانند رویارویی با رژیم سرکش کره شمالی که در حال حاضر قدرت هدف قرار دادن برخی مناطق آمریکا با کلاهک هسته ای را دارد؛ به نظر می‌رسد اکنون وقت رویارویی با ایران نیست و نباید این مسأله اصلی تیم ترامپ باشد و پرداختن به آن تنها موجب تضعیف توان آمریکا برای تعامل با مشکلات بزرگ‌تر مانند قدرت روز افزون چین، داعش، روسیه دوباره ظهور کرده و بسیاری دیگر از چالش‌های امنیت ملی‌مان خواهد شد.

فرض کنید که تنش های میان آمریکا و ایران، زمانی در آینده دور یا نزدیک به شدت بالا گیرد. در آن زمان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ این را از من قبول کنید که جنگ با ایران مانند هیچ یک از جنگ‌های گذشته نخواهد بود؛ نه! نه! ایران ارتشی مستحکم دارد که می‌تواند صدمات جدی به نیروهای آمریکایی وارد نماید.

در سال ۲۰۱۳ گروهی از همکاران من، جنگی فرضی آمریکا با ایران را مورد بررسی قرار داده و به تصویر کشیدند. این تحقیقات که در یک اندیشکده در واشنگتن صورت گرفت، مسیرها و رویدادهای محتمل زیادی که پس از رویارویی مستقیم آمریکا با ایران قابل تصور بود را مورد بررسی قرار می داد؛ این‌که اهداف جنگی هر طرف و استراتژی آن‌ها چه خواهد بود و چنین درگیری در نهایت چگونه به پایان خواهد رسید.

شاید در این شرایط برخی از ژنرال‌های جنگ‌افروز علیه ایران سخن از حمله همه جانبه و... به میان آورند اما حقیقت آن است که نباید به چنین رویارویی‌هایی با ایران اندیشید. چنین تفکرهایی می‌تواند یک کابوس سیاست خارجی را برای آمریکا رقم بزند؛ ضمن آن که ایالات متحده باید در آن واحد با ایران و کره شمالی رو به رو شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: