کد خبر: ۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
پپ
صفحه نخست » کنز


الف) آیا بر زن واجب است وجه و کفین را از نامحرم بپوشاند؟ب) نمایان بودن ابروی اصلاح شده در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟ج) استفاده از عینک، ساعت، حلقه و انگشتر توسط زن در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟

امام خمینی: الف) واجب نیست مگر در صورت مفسده. ب) سؤال:آیا صلاح است برای زن‌ها تمام گردی صورت چه اصلاح کرده و چه اصلاح نکرده نمایان باشد؟ در صورت نداشتن مفسده مانع ندارد ولی نباید با زینت باشد. ج)سؤال: آیا حلقه ازدواج جزء زینت‌آلات به حساب می‌آید یا نه؟ اظهار آن جائز نیست.

آیت‌الله بهجت: الف) سؤال: پوشاندن دست و صورت زن حتی بنابر عدم وجوب آن آیا از نظر شرع مقدس اسلام امری مطلوب و پسندیده به شمار می‌رود؟ بله، امری راجح و مطلوب است بلکه احتیاط مستحب در پوشاندن صورت و دست‌ها از نامحرم است. ب) جایز نیست. ج) هرچه زینت محسوب است لازم است پوشیده شود.

آیت‌الله تبریزی: الف) آن مقداری که پوشاندن آن بر زن در نماز لازم نیست پوشاندن آن از نامحرم در صورتی که آرایش نداشته باشد احتیاط مستحب است. ب) بر زن جایز نیست که آرایش خود را بر اجنبی نمایان کند ولکن پوشاندن آنچه که بین زن‌ها و پیر‌زن‌ها متعارف است مانند ابرو گرفتن واجب نیست. اگرچه احتیاط در پوشاندن است. ج) آنچه برای زن زینت محسوب می‌شود اظهارش در برابر نامحرم جایز نیست و انگشتر متعارف مانعی ندارد.

امام خامنه‌ای: الف) به جز صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها از سرانگشتان تا مچ بقیه اعضای بدن خود را باید از نامحرم بپوشاند. ب) اگر زینت محسوب می‌شود باید آن را از نامحرم بپوشاند. ج) دست کردن انگشتر نزد نامحرم اگر زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت‌الله سیستانی: الف) زن باید موی سر و بدن غیر از صورت و دست‌های خود را از نامحرم بپوشاند. ب) اشکال ندارد. ج) دست کردن انگشتر نزد نامحرم اشکال ندارد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: الف) سؤال: اگر نامحرم بدون قصد لذت به زن نگاه کند زن چه مقدار باید خود را بپوشاند؟ زن باید تمام بدن و موهای خود را از مرد نامحرم بپوشاند و به احتیاط واجب وجه و کفین نیز باید مستور باشد و قصد لذت و عدم آن در وجوب پوشش برای زن تأثیری ندارد. ب) رجوع به قسمت الف شود. ج) جایز نیست آن‌ها را در معرض دید مردان اجنبی قرار داد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: الف) واجب نیست لیکن نظر کردن به آن‌ها حرام است. ب) باید از دید نامحرم پوشیده شود. ج) دست کردن انگشتر نزد نامحرم جایز نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی: الف) واجب نیست. ب) اشکالی ندارد. ج) سرمه کشیدن، انگشتر عقیق، ساعت، عینک طبی ظاهرا جزء زینت ممنوع نیست. دست کردن حلقه و انگشتر مانعی ندارد.

آیت‌الله نوری همدانی: الف) واجب نیست. ب و ج) سؤال: اگر صورت و ابرو اصلاح کرده و کفین با انگشتر و ساعت ساده باشد چه حکمی دارد؟ اگر صورت هم ساده و بی‌آرایش باشد اشکال ندارد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: