کد خبر: ۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
پپ
صفحه نخست » سرمقاله


حسین شمسیان

«بايد خلاقيت دانشآموزان شکوفا شود... بايد بگذاريم مهارت دانشآموزان بالا رود. ما بايد دانشآموز را علاقهمند و ماهر حداقل در يک رشته تحويل جامعه دهيم... ما بايد دانشآموز را براي حداقل 12 سال بعد تربيت کنيم نه براي امروز و ديروز.»

اين جملات زيبا، آرزوي هر پدر و مادر و هر دانشآموز است و ميتوان گفت بخش مهمي از کارآمدي يک سيستم آموزشي را تشکيل ميدهد. سخنان زيبايي که گوينده دارد اما متولي ندارد!

شايد باورش سخت باشد، اما گوينده اين سخنان، رئيس دستگاه اجرايي کشور است! بله رئيسجمهور محترم اين سخنان را در آغاز سال تحصيلي جديد بيان کرده و درست مانند من و شما و ميليونها پدر و مادر ديگري که فرزندانشان را به مدرسه سپردهاند، آرزوهايي زيبا را بر زبان آورده است!

اينکه ميان آرزوهاي ما و آرزوهاي رئيسجمهور هيچ فرقي نيست، خيلي هم خوب است. اين اصلا نشانه خوبي است از نزديکي فکري ما و از نيازي که مشترکا در جامعه حس ميشود.

کار وقتي سخت ميشود که گاهي مردم خيلي آرزوها را به زبان نميآورند اما رئيسجمهور و مسئولان دولتي، همچون شخصي خارج از حاکميت، مدام مطالبه هم کنند و از «بايد بشود» سخن ميگويند و حواسشان نيست که اين«بايد» را خودشان بايد عملياتي کنند نه مردم!

يعني نميشود از دانشآموز انتظار داشت يک مهارت بياموزد! نميشود از پدر و مادر او انتظار داشت خلاقيت او را شکوفا کنند،گرچه همه در اين خصوص مسئولند، اما اين يک فرآيند سيستمي است و بايد در ساختار آموزشي کشور نهادينه شود. بنابراين بيان آرزوها به شکل کلي و مطالبهگرانه، آن هم در حالي که در رأس مسئوليت اجرايي کشور قرار داريد، بايد به گونهاي ديگر باشد. حتي اگر مخاطب اين سخنان، وزير آموزش و پرورش هم باشد، بايد به جاي بيان در سخنراني عمومي، شاهد اجرايي شدن دستور رئيسجمهور بعد از 4 سال باشيم و نه تکرار بايدها و نبايدها!

اين روند خطرناک چند سالي است در کشور مد شده و مقامات اجرايي، به جاي پاسخگويي روي صندلي مطالبهگري نشستهاند و بلندتر از مردم عادي، فرياد سر ميدهند! درحالي که کار بايد برعکس باشد، يعني مردم مطالبه کنند و مسئولان پاسخگو باشند.

اگر در موضوع آموزش و پرورش (که به عنوان تمثيل ذکر شد) آثار و عوارضي در دوردست گريبان جامعه را ميگيرد، در بسياري از موضوعات ديگر، مشکلاتي آني و لحظهاي براي مردم پديد ميآيد، اما باز هم شاهد همين رفتار از سوي دولتمردان در آن حوزهها هستيم!

يعني در آن موضوعات هم پرسشگري از موضوع مسئولان اجراييکشور، جاي پاسخگويي به مردم را گرفته است!

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: