کد خبر: ۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
پپ
صفحه نخست » پزشکی


تراش مرواریدها

مرتب کردن دندان‌های کج و کوله با روش بدون ارتودنسی، از نظر متخصصین ارتودنسی، نادرست است. در روش بدون ارتودنسی که همراه با تراشیدن دندان و افزودن مواد ترمیمی است معمولا بخش بسیار مهم و نازک دندان یعنی مینای دندان تراشیده می‌شود تا با ترکیب و کم و زیاد کردن ماده همرنگ دندان بتوان چرخش آن ‌را اصلاح کرد.

مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی

برای ردیف کردن یا ردیف نشان دادن دندان‌ها دو راه کلی بیشتر وجود ندارد: روش اول درمان ارتودنسی است که با حرکت تاج و ریشه دندان مشکل به صورت ریشه‌ای برطرف شده و دندان‌ها واقعا ردیف می‌شود.

در روش دوم که بجز درمان ارتودنسی است، حرکتی در دندان‌ها انجام نمی‌شود، بلکه با تراشیدن دندان یا اضافه کردن مواد همرنگ، دندان‌ها به ظاهر ردیف شده به نظر می‌رسد. وضعیت فاجعه‌ بارتر آن است که در بعضی افراد دندان‌های کج از ریشه کشیده شده و به جای آن‌ها دندان‌های مصنوعی ولی به حالت ردیف، قرار داده شده است که خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و درک اهمیت دندان اصلی،‌ این روش امروزه بسیار کمتر دیده می‌شود.

در روش‌هایی که همراه با تراشیدن دندان و افزودن مواد ترمیمی است، معمولا بخشی از قسمت برجسته یا بیرون‌زده تاج دندان که شامل بخش بسیار مهم و نازک دندان یعنی مینای تاج دندان است، تراشیده می‌شود و در قسمت فرو رفته مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) افزوده می‌شود تا سطح دندان صاف به نظر برسد. تراشیدن دندان بافت سالم دندان و اضافه کردن مواد ترمیمی همرنگ به دندان و افزایش ضخامت آن هر دو برای دندان و بافت‌های نگهدارنده آن مخرب بوده و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که پایانی ندارد.

به طور کلی نوع مشکل و شدت آن تأثیر عمده‌ای در تصمیم‌گیری دارد. توصیه متخصصان ارتودنسی این است که حتی اگر تمایل به درمان ارتودنسی ندارید برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت دندان‌هایتان از این درمان‌ ها هم استفاده نکنید.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: