کد خبر: ۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
پپ
در باب تربیت جنسی
صفحه نخست » کاشانه



یاسمین رضوی

نمی‌توانید انکارش کنید و نادیده‌اش بگیرید. کودک شما دیر یا زود با این سؤالات به سراغتان خواهد آمد. سؤالاتی که در فرهنگ ما خط قرمز محسوب می‌شود. سؤالاتی که موضع تمام متولیان تربیت، از والدین گرفته تا مربیان و نظام آموزشی در برابر آن «سکوت» است. ما همه چیز را به دست گذر زمان می‌سپاریم و امیدواریم که با گذشت زمان کودک دیروز و نوجوان امروزمان خودش پاسخ‌های درست را پیدا کرده و آموزش ببیند. بلی؛ صحبت از تربیت جنسی است. چیزی که آن‌قدرها که دغدغه‌اش را داریم برایش برنامه نداریم و در موردش آموزشی ندیده‌ایم. صحبت از اطلاعاتی است که کودک و نوجوان ما را از گزند آسیب‌های احتمالی دور نگه می‌دارد. مسأله‌ای که تا به امروز شاید بتوان گفت مغفول باقی مانده است. مسأله‌ای که مثل راه رفتن بر لبه شمشیر می‌ماند، هر اشتباه کوچک یا افراط و تفریطی می‌تواند، صدمات تربیتی و روحی به دنبال داشته باشد. گاهی والدین از سر بی‌اطلاعی و ناآگاهی، ناخواسته مسببان این صدمات هستند. در ادامه به نکاتی که می‌بایست در مسیر تربیت جنسی به آن توجه داشت، اشاره خواهیم کرد.

تربیت جنسی چه جور چیزی است؟

واضح است که مثل هر کلیدواژه دیگری تعاریف متعددی برای «تربیت جنسی» وجود دارد اما کلیت آن شامل دو بخش است؛

اول: دادن اطلاعاتی راجع به دختر یا پسر بودن که کودک متوجه شود دستگاه جنسی چیست، چگونه کار می‌کند، نکات بهداشتی در ارتباط با آن را بداند و رعایت کند. «تولید مثل» و رابطه‌اش با حفظ نسل انسان را بفهمد.

دوم: قسمت دوم که بسیار مهم است آگاهی از مراقبت‌های جنسی است. کودک و نوجوان باید بداند که ارزش، فرهنگ و اخلاق در ارتباط با این مسأله چیست، حدود آن را بداند. آزارهای جنسی را بشناسد و بتواند در مقابل آن‌ها از خود مراقبت کند. بیماری‌ها، لغزش‌ها و انحرافات جنسی را بداند و خود را از آن‌ها دور نگه دارد.

روشن است که تنها در اختیار قرار دادن اطلاعات و رها کردن کودک و نوجوان در میان این اطلاعات به رشد و تربیت او کمکی نخواهد کرد و چه بسا که موجب رشد زودرس غریزه جنسی و در نتیجه انحراف او شود. آنچه مد نظر است فراهم آوردن زمینه رشد مناسب در عین پیشگیری از انحرافات و لغزش‌های مرتبط است...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: