کد خبر: ۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
پپ
صفحه نخست » پزشکی



عینکی شدن هم دردسرهای خاص خودش را دارد، افراد دوست ندارند که همیشه عینک به چشم داشته باشند و دردسر جا گذاشتن عینک هم که داستان خودش را دارد. شاید موقع استفاده از گوشی تلفن همراه، این سؤال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که آیا واقعا استفاده از گوشی و چشم دوختن به صفحه موبایل می‌تواند باعث ضعف بینایی شود؟ و آیا راه فراری برای جلوگیری از ضعف بینایی وجود دارد؟ دکتر مهدی خانلری، متخصص چشم پزشکی در این زمینه این گونه می‌گوید:

مادر و پدرتان عینکی هستند؟
نزدیک‌بینی با شماره بالا از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد. افرادی که شماره چشم بالای چهار یا پنج دارند، بیماری را در زمان تولد از والدین شان به ارث برده اند و ضعف چشمشان جنبه موروثی دارد اما کودکانی با شماره‌های دو یا سه بیماری‌شان جنبه فیزیولوژیک دارد که به عنوان بیماری محسوب نمی‌شود. ضعف در بینایی که به علت شماره‌های پایین ایجاد می‌شود، بیماری محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را به عنوان ویژگی‌های فردی درنظر گرفت. درست مانند اشخاصی که کوتاه‌قد یا بلندقد هستند برخی افراد هم سایز متفاوتی را در کره چشمانشان دارند و نمی‌توان آن‌ها را بیمارمحسوب کرد. توارث ژن می‌تواند به صورت مغلوب یا غالب به فرزندان منتقل شود. اگر مادر و پدر هر دو عینکی باشند، این ژن به کودک هم منتقل میشود و کودکانی با والدین عینکی بیشتردرمعرض عینکی شدن قراردارند.

گوشی را از خودم دور کنم؟
از قدیم نظریه‌هایی مبنی بر اینکه مطالعه در نور کم و زیاد یا استفاده از کامپیوتر یا تبلت‌ها باعث کم سوشدن چشم می‌شود، وجود داشته است اما دلیل علمی و محکمی مبنی بر این‌که این ابزار می‌تواند باعث ایجاد ضعف چشم شود، وجود ندارد. برخی مقالات وجود دارند که ثابت می‌کنند استفاده از این ابزارها می‌تواند چشم را ضعیف کند اما اغلب محققان عقیده دارند که کار زیاد و با فاصله نزدیک باعث نزدیک‌بینی می‌شود. البته لازم نیست زیاد به فرزنداتان سخت بگیرید؛ استفاده از کامپیوتر و تبلت، آسیب جدی به چشم ایجاد نمی‌کند و تنها ممکن است باعث آزردگی چشم شود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: