کد خبر: ۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
پپ
صفحه نخست » اخبار


ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت بازرگان و «دبیرکل نهضت منحله آزادی ایران»، شامگاه یکشنبه ۵ شهریور در آستانه ۸۷ سالگی در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.

مهم‌ترین نقطه تاریک حیات سیاسی ابراهیم یزدی ارتباط و اعتماد بیش از حد وی به آمریکا و به خصوص جاسوسان کارکشته سازمان سیا بود. ارتباطی که وی را از یک عنصر مسلمان و علاقه‌مند به اسلام به سوی فعالیت‌هایی مغایر با نهضت اسلامی و در تقابل با انقلاب اسلامی سوق می‌داد.

رابرت درایفوس نویسنده کتاب «بازی شیطان» در صفحه ۲۳۴ کتابش می‌گوید: «ریچارد کاتوم از ماموران امنیتی دولت آمریکا در اوایل دهه ۱۹۵۰ عضو گروه عملیات مخفی سازمان سیا در ایران بود... او به ویژه با دو نفر که در سال ۱۹۷۸ در دوران تبعید خمینی در پاریس از نزدیک‌ترین مشاورین او بودند رابطه بسیار نزدیک داشت: یکی ابراهیم یزدی و دیگری صادق قطب‌زاده.»

در اوج مبارزات مردم، وقتی یزدی در ۲۲ آذر ۱۳۵۷ برای اقامت یک روزه از پاریس به آمریکا سفر کرده بود، هنری پرشت، مسئول امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا به اتفاق «ماروین زونیس» و «رابرت هیرشمن» او را به یک میهمانی شام در رستوران «دومینیک» دعوت کردند و مذاکرات مفصلی با وی داشتند.

خیانت‌های یزدی و حزب منحله‌اش در تاریخ جمهوری اسلامی هیچ گاه از یاد نخواهد رفت. در خاطرات آیت‌الله خلخالی آمده است که وی برای اعدام نشدن بسیاری از جنایت پیشگانه رژیم شاه تلاش می‌کرد. هم‌چنین ابراهیم یزدی در زمان جنگ تحمیلی، از کسانی بود که علیه دولت و مجلس و ساختار قضایی و حتی علیه امام خمینیره به فعالیت پرداخته و اقدامات ایشان را مورد خدشه قرار می‌داد و در راه سلطه یافتن آمریکا بر ملت ایران تمام تلاشش را انجام داد. در زمان دولت موقت بازرگان، یزدی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و کارنامه عملکرد او در سایر اعضای نهضت آزادی در دولت موقت به قدری سیاه بود که امام خمینی از آن دوره به تلخی یاد کرده‌اند. وی در فتنه سال ۸۸ نیز از این دست پیشنهادات به سران فتنه داد و آنان را به چاه ضلالت هدایت نمود.

با همه این خیانت‌هایی که به ملت مسلمان ایران و نظام نوپای اسلامی در سال‌های اولیه انقلاب و بعد از آن از طرف ابراهیم یزدی شد و همه این خیانت‌ها با هماهنگی آمریکا و نوچه‌هایش در ایران بود سال گذشته که ابراهیم یزدی برای درمان سرطان خود قصد عزیمت به آمریکا را داشت دولت این کشور به وی ویزای درمانی نداد و اجازه داد سرطان وی در ترکیه بیشتر شود تا وی زودتر به بالین مرگ روانه شود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: