کد خبر: ۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
پپ
صفحه نخست » کاشانه


یاسمین رضوی

تابستان که به نیمه می‌رسد به روزهای رفته بیش از روزهای در راه فکر می‌کنیم. انگار وزن آن روزها بیشتر باشد. با خودمان می‌گوییم: «چیزی نمانده تا پاییز، تا شروع مدارس» بعد دست روی دست می‌گذاریم تا این به زعم ما چند روز دیگر هم بگذرد، غافل از این‌که از همین روزهای باقی مانده می‌توان برای کودکانی که ماه آخر فراغتشان را پشت سر می‌گذارند روزهای متفاوتی ساخت. اگر تا به امروز به این فکر نکرده‌اید که تابستان فرصت مناصبی برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندتان است، وقتش است که تا قبل از سر آمدن تعطیلات به این نکته توجه کنید. مهارت‌های زندگی مجموعه‌ مهارت‌هایی هستند که با تمرین کردن مداوم توانایی‌های فرد را در رویارویی با مسائل زندگی بالا می‌برند. تعریف سازمان جهانی بهداشت از مهارت‌های این است: «توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌های زندگی روزمره کنار بیاید»

صحبت از چالش‌ها و مسائل زندگی و کنار آمدن با آن‌ها که باشد، می‌بینیم ضرورت تمرین مهارت‌های زندگی تا چه اندازه برای فرزندانمان ضروری‌اند، چرا که خود ما روزی نیست که به یکی از آن‌ها احساس نیاز نکنیم.

مهارت‌های زندگی چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید که مهارت‌های زندگی شامل چه مهارت‌هایی می‌شود؟ سازمان بهداشت جهانی یک مدل ده‌گانه ارائه داده است که همه‌اش زیر سه بخش «روانی»، «اجتماعی» و «بهداشتی» جا می‌گیرد. این توانایی‌ها شامل: توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسأله، توانایی برقراری رابطه مؤثر با دیگران، توانایی خودآگاهی، توانایی رویارویی با هیجان‌ها و... می‌شود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: