کد خبر: ۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
پپ
صفحه نخست » مشاوره


زهرا کیایی

ساختمان‌های مجلل و ابزارهای لوکس! ماشین‌های گران قیمت که تعداد کمی‌از افراد قادر به خرید و دور زدن با آن‌ها در خیابان‌ها هستند! پوشیدن لباس‌های برند و گردآوری کلکسیون‌های ویژه و زیورآلات کمیاب و حتی خوردن غذاهای ویژه و خریداری میوه‌هایی با شکل و مارکی مخصوص همگی از جمله موارد آشنایی است که کم و بیش با زندگی بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان آمیخته شده که تبلیغات تجاری در انواع مختلف آن نقطه اوج رقابت کالاهای لاکچری برای معرفی به مردمی است که سبک زندگی واحدی را پیش گرفته‌اند و آن «سبک زندگی لاکچری» است!

رؤیای آمریکایی

زندگی در خانه‌ای به اندازه نیاز خانواده و استفاده از ابزارهایی برایی رفع نیازمندی‌های آنان سبک زندگی مردمان جهان و از جمله در آمریکا و اروپا بوده است. با شکل‌گیری اقتصادهای بانک محور مردم با تشویق و تحریک رسانه‌ها، به ساخت زندگی راحت‌تر و کالاهای به مراتب بهتر روی آوردند؛ این روند تا به آن‌جا که متناسب با تأمین راحت‌تر نیازهای مردم بود تا پس از آن بهتر بتوانند مراتب رشد فردی و اجتماعی را بپیمایند، روندی مثبت و رو به رشد برای انسان تلقی می‌شد اما با فراتر رفتن از حد نیازهای انسان مسیر زندگی افراد به سمت رقابت بر سر لوکس نشینی تغییر یافته و تأمین نیازها به فراموشی سپرده شد. رؤیای آمریکایی (American dream) با شعار بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر کردن زندگی انسان‌ها و برابری آن‌ها تعریف شد و در مسیر تحقق خویش با سوءاستفاده از میل طبیعی انسان به «پیشرفت و قدرت»؛ آن را از مسیر خود منحرف کرده تا افراد، تأمین آنرا در قالب لوکس‌نشینی تعریف کنند و تمام تلاش‌ها و سرمایه‌هایشان را در تحقق آن معطوف دارند.

به این ترتیب سبک زندگی لاکچری (Luxury) محصول رؤیای آمریکایی در جهان با ابزارهای گوناگون تبلیغاتی نشر یافت تا افراد و اجتماعات بر سر دستیابی به آن با یکدیگر رقابت کنند.

لاکچری به معنای «سبک زندگی فاخر» است که تمامی جنبه‌های زندگی فرد را شامل می‌شود. در این سبک زندگی افراد اصرار دارند که از گران قیمت‌ترین و با کیفیت‌ترین کالاها و خدمات استفاده کنند چرا که تصور می‌کنند با این روش تجربه برتری و بالاتری نسبت به سایرین در جامعه خود دارند. از جمله ویژگی‌های سبک زندگی این افراداستفاده از اتوموبیل‌های لوکس در زیر پای فوتبالیست‌ها یا هنرمندان و صاحب مناسب و مسئولیت‌ها! استفاده از خانه‌های لوکس توسط این اقشار، خرید و استفاده از ساعت‌های برند و لوازم خانگی لوکس و مبلمان؛ و همینطور استفاده از خدمات لاکچری مثل هتل‌ها و رستوران‌ها یا پروازها یا بلیط‌های مسافرتی لاکچری مثل سفر به فضا یا فلان کشور خاص و یا دریافت مدرک دانشگاهی از فلان دانشگاه خاص داخلی یا خارجی و حتی مواد خوراکی لاکچری مثل میوه‌های درشت و مارک‌دار یا آجیل‌ها و غیره است. نکته جالب آن‌جاست که تب لاکچری فقط شامل اقشار نام برده در بالا نمی‌شود و افراد طبقه متوسط جامعه و حتی کم‌درآمد را نیز در بر می‌گیرد تا آن‌جا که این افراد در حالی‌که در تأمین ضروریات زندگی خود مثل سرپناه و یا درمان یک بیماری خاص دچار استیصال شده‌اند اما در همان زمان در تلاش برای ثبت نام فرزندشان در فلان مدرسه غیرانتفاعی یا خرید سربازی پسرشان یا انتخاب مقصد سفر خود در عید در رقابت با اقوامشان یا خرید فلان مدرک دانشگاهی یا یادگیری فلان زبان خارجی و یا تأمین فلان لوازم آرایشی مارک‌دار هستند! در این سبک زندگی، لاکچری‌ها الگو می‌شوند و همگان می‌خواهند یک لاکچری باشند!

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: