کد خبر: ۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
پپ
اثر عدم تفاهم تربیتی والدین بر فرزندان
صفحه نخست » کاشانه



یاسمین رضوی

علی سه ساله، غرفه‌های رنگارنگ سالن فرودگاه را دست در دست پدر و مادرش، یکی یکی رد می‌کند، غرفه اسباب‌بازی‌ها چشم علی را می‌گیرد، دست می‌گذارد روی یک تفنگ آبی، که باید آن را پر از آب کرد و پاشید به این‌طرف و آن‌طرف. تنها کارکرد آن همین است. علی چشم‌هایش برق می‌زند و با زبان بچه‌گانه از مادرش می‌خواهد که تفنگ را برایش بخرد. مادر پا شل می‌کند و از غرفه‌دار می‌پرسد: «چند؟» و قیمت درآمده از دهان غرفه‌دار همه را متعجب می‌کند. یک تفنگ پلاستیکی آب‌پاش ساده، که نهایتا باید ده هزار تومن باشد، قیمت سی هزار تومنی دارد. برق چشم‌ها و ذوق و هیجان علی آن‌قدر زیاد است که مادر مقابل قیمت بسیار زیاد و غیرمنصفانه، تسلیم می‌شود. اما پدر علی راضی به چنین چیزی نیست. رو به علی می‌کند و می‌گوید: «علی جان، پسرم، این خیلی گرونه، بیرون از اینجا می‌تونم یه دونه‌ا‌ش رو برات بخرم، فقط کافیه کمی صبر کنی»

علی بغض می‌کند که «همین الان می‌خوام، دوستش دارم» مادر علی تحمل بغض بچه‌اش را ندارد، رو می‌کند به همسرش که «یه تفنگ دیگه، بخر برای بچه، ببین چطور بغض کرده» و پدر می‌گوید: «علی باید بدونه که برای بعضی چیزها بهتره که صبر کنه، باید بدونه نباید زیر بار قیمت‌های غیرمنصفانه بره، باید بدونه که نیاز داره فکر کنه و تسلیم هر چی که دلش می‌خواد نشه» مادر رو ترش می‌کند که «آخه بچه سه ساله این چیزا رو می‌فهمه.»

بحث پدر و مادر علی تمامی ندارد، تا رسیدن به مقصد ادامه دارد، علی گریه‌هایش را کرده، بهانه‌هایش را گرفته و خوابش برده، هواپیما مشغول کم کردن ارتفاع برای فرود است و دلخوری تا مغز استخوان مادر و پدر علی ریشه دوانده!

برای همه والدین پیش می‌آید که در مسیر و نظام تربیتی‌ای که در نظر دارند، با همسر و همراه خود دچار تفاوت عقیده بشوند. این عدم تفاهم را باید چگونه حل کرد؟ تأثیر این عدم تفاهم و بگو مگو بر روحیه کودک چگونه است؟ آیا باید روی نظر و عقیده شخصی پافشاری کرد یا کوتاه آمد و همه چیز را به طرف مقابل سپرد؟ چه کنیم که نه فرزند و نه رابطه‌ والدین آسیب نبیند؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

ناگزیر است

هیچ دونفری را پیدا نمی‌کنید که در تمامی مسائل، نقطه به نقطه و «واو» به «واو» با هم هم‌عقیده و هم‌رأی باشند و هیچ تفاوتی بینشان پیدا نشود. در مورد والدین نیز این نکته آشکار است. دو نفر آدم متفاوت، با دو نگرش، تربیت، فرهنگ و... متفاوت طبیعی است که بر سر تربیت فرزند نیز، به اختلاف و تفاوت عقیده برسند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از مهم‌ترین علل اختلاف میان همسران، همین مسأله تربیت فرزند است. گفته می‌شود که 25 درصد از بزهکاری های نوجوانان و بدرفتاری آنان، حاصل همین عدم تفاهم والدین در شیوه‌های تربیتی است. البته تنها عدم تفاهم نیست که به این بدرفتاری‌ها منتج می‌شود، بلکه شکل برخورد با تفاوت نظر است که فاجعه می‌آفریند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: