کد خبر: ۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
پپ
پايان فصل شعار و آغاز توجه به مطالبات جامعه از سوي دولت دوازدهم
صفحه نخست » کاوش



محمد اسماعیلی

رهبر معظم انقلاب دوره چهار ساله رياست جمهوري دوازدهم را همانند ساير ادوار گذشته دوره‌اي «زود‌گذر» و از سوي ديگر نيازمند «ابتكارات جديد و توانمندي‌هاي بيش از گذشته» مي‌دانند و تا مادامي كه اين دوره كوتاه توأم با ابتكار و توانمندي نباشد، مطالبات مردمي بدون پاسخ خواهد ماند.

رهبر انقلاب در جلسه تنفيذ مي‌فرمايند: «چند توصيه مي‌كنم به رئيس‌جمهور محترم و برادران و خواهراني كه در بخش‌هاي مختلف با ايشان همكاري خواهند داشت كه اين توصيه‌ها را در نظر داشته باشند. اين مسئوليت را، اين توانايي را، امانت بدانيد همچنان‌‌كه اميرالمؤمنين فرمود: اين در گردن تو يك امانتي است؛ وَ اِنما هِي في عُنُقِك اَمانَة؛ اين مسئوليت، امانت الهي است در اختيار من و شما، امانتداري بايد كرد، حفظ امانت بايد كرد. اين آيه‌ شريفه‌ «اِن اللهَ يأمُرُكم اَن تُؤَدوا الاَمان‌تِ‌اِلى ‌اَهلِها»، فقط [درباره‌] اين امانت‌هاي مادي محسوس نيست، اين امانت مهم معنوي ـ كه اين مسئوليت است ـ مصداق برتر آن‌هاست.»


دولت دوازدهم در شرايطي بايد با ابتكارات جديد و توانمندي‌هاي ويژه مشكلات پيش روي جامعه ايراني را از پيش رو بردارد كه با حجم وسيعي از مطالبات بر زمين مانده مردمي حاصل از ناتواني دولت يازدهم مواجه است و در طول زمان تبليغات انتخاباتي در بهار امسال نيز شعارهاي پرطمطراقي را براي جلب آراي عمومي نيز سر داده؛ شعارهايي كه اصل تحقق آن‌ها در زماني بسيار طولاني‌تر از چهار سال نيز مورد ترديد جدي است. يكي از شعارهاي مهم همانگونه كه در مراسم تنفيذ از سوي رئيس‌جمهور محترم عنوان شد، فقر زدايي از جامعه است كه اينگونه از آن ياد مي‌شود: «تلاش دولت بر آن است كه مردم به حقوق خود دست يابند. ريشه‌كن شدن فقر و از بين رفتن فساد حق مردم است، مهار تورم، رشد اقتصادي و سربلند شدن ايران در محافل بين‌المللي حق مردم است، دستيابي به بازار منطقه و جهان، حق مردم است.»

شعار فقرزدايي از جامعه ايراني در حالي از سوي دولت به عنوان يكي از اهداف بيان مي‌شود كه اقشار مختلف اجتماع با تورم گراني و ركود دست و پنجه نرم مي‌كنند و همچنان براي برآورده كردن ابتدايي‌ترين خواسته‌هاي خود به انتظار نشسته و چهار سال ديگر به دولت يازدهم فرصت جبران داده‌اند.

افزايش يارانه‌ها؟!

يكي ديگر از شعارهاي انتخاباتي حسن روحاني در انتخابات 96 افزايش يارانه مردم بود آن هم در شرايطي كه قبل از روي كارآمدن دولت يازدهم، تعداد بسياري از اقتصاددانان و سياستمداران كه امروز در دولت يازدهم و دوازدهم تصميم‌گير هستند از اصل ارائه پول نقد به مردم در قالب يارانه به شدت انتقاد مي‌كردند و آن را يك رفتار پوپوليستي براي فريب آراي عمومي مي‌دانستند و جالب‌تر آنكه شعار«افزايش يارانه» نيز كه از سوي برخي از رقباي حسن روحاني در انتخابات اخير نيز سر داده مي‌شد، مورد ترديد واقع مي‌شد و در مقابل خود قائل به اجراي چنين سياست‌هايي بودند، كمااينكه حسن روحاني در سفر انتخاباتي به اهواز بيان مي‌كند: «افزايش يارانه دهك‌هاي پايين، چرا مي‌رويد در روستا‌ها مي‌گوييد يارانه شما قطع خواهد شد؟ ما فقط يك حرف داريم، يارانه دهك‌هاي پايين بايد بيشتر شود. نظام تأمين اجتماعي عادلانه بايد برقرار شود.»

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: