کد خبر: ۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر


جواد محرمي

ژن آقازادگي مدتي است كه در حال سرايت به سينماست. علي حضرتي، سيد هادي رضوي و حميدرضا عارف اسامي هستند كه طي دو، سه سال اخير تبديل به تهيه‌كننده سينما شده‌اند. اينكه چطور امكان دارد آقازاده‌هايي كه برخي دهه سوم زندگي خود را طي مي‌كنند بتوانند يك‌شبه تبديل به تهيه‌كننده سينما بشوند، ماجرايي است كه به احتمال زياد نياز به كنكاش در زد و بندهاي سياسي و پشت پرده دارد. طي همين چند سال اخير كه دولت يازدهم بر سر كار آمده نام برخي آقازاده‌هايي كه پدرانشان جزو حاميان و نزديكان دولت محسوب مي‌شوند، در تيتراژ برخي فيلم‌هاي سينمايي به چشم مي‌خورد.

سينما موضوعي است كه جذابيت‌هاي خاص خود را دارد، عكس گرفتن كنار سلبريتي‌ها در مراسم گوناگون مي‌تواند جايگاه اجتماعي و شهرت آقازاده‌ها را دستخوش تغيير كند يا حداقل اين استنباط ذهني براي برخي آقازاده‌ها وجود دارد كه مي‌توانند به واسطه سينما منزلت و موقعيت خود را ارتقا دهند. تهيه‌كنندگي در سينما حرفه و شغلي محسوب مي‌شود كه براي مثال در هاليوود نياز به گذراندن دوره‌هاي آكادميك دارد و جزو اصلي‌ترين شاخه‌هاي شغلي در سينماست اما در ايران چنين رشته‌اي تعريف نشده است.

ژن‌ها سياسيون را پاي كار مي‌آورند

حميدرضا عارف كه در سي امين جشنواره فيلم فجر با فيلم فصل نرگس در اين رويداد هنري حضور داشت، به دليل حرف‌هاي روزهاي گذشته‌اش در صدر اخبار داخلي و فضاي مجازي قرار گرفته است. او در گفت‌وگويي تصويري گفته بود كه موفقيت‌هاي اقتصادي‌اش به خاطر رانت حكومتي نيست، بلكه از روي «ژن قوي» انتقال يافته از سمت پدر و مادر توانسته مرزهاي موفقيت اقتصادي را درنوردد.

اين سخنان پسر محمدرضا عارف با رسانه‌اي شدن تصاويري همزمان شد كه در آن جمعي از مقامات سياسي سابق از جمله سيد محمد خاتمي و مديران اجرايي كشور همچون احمد مسجدجامعي در يك مراسم محدود و خصوصي در سينما فرهنگ‌ همراه با بازيگران و عوامل به تماشاي فيلم سينمايي «فصل نرگس» نشستند. تصاوير مراسم نمايش فيلم فصل نرگس اثبات‌كننده ژن توانمندي است كه پسر عارف از آن سخن مي‌گويد؛ ژني كه به سينما هم علاقه نشان داده و براي اكران خصوصي يك فيلم مقامات سابق و دوستان پدر را از يك جناح سياسي و سران تأثيرگذارش دعوت مي‌نمايد.

سال گذشته عماد افروغ از اعضاي هيئت انتخاب فيلم فجر در گفت‌وگو با فريدون جيراني در برنامه «۳۵» از وساطت يكي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب براي ورود فيلم آقازاده خود به بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر پرده برداشت! افروغ از اين گفته بود كه هيئت انتخاب جشنواره، فيلمي را كه با حمايت يك آقازاده اصلاح‌طلب ساخته شده، رد كرده بودند، اما بعداً اين فيلم را جايگزين يكي ديگر از فيلم‌هاي پذيرفته شده مي‌كنند. ظاهرا ژن خوب كار خودش را كرده بود و توانسته بود فيلم مورد نظر را وارد جشنواره كند.

آقازاده عارف چندي بعد در گفت‌وگويي تفصيلي گفته بود كه فيلمش را با وام گرفتن از يك بانك خصوصي و سپردن سند خانه‌اش به عنوان وثيقه توليد كرده است اما ظواهر امر نشان مي‌دهد كه فارابي تنها يكي از نهادهايي است كه از طريق ژن آقازادگي به فيلم فصل نرگس وام داده است.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: